Palliatiivisen poliklinikan palveluprosessi Päijät-Hämeen keskussairaalassa
Vallittu-Lankinen, Riikka (2019)
Vallittu-Lankinen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224010
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutui työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Päijät-Hämeen keskussairaalan palliatiiviselle poliklinikalle. Kehittämishankkeen tavoitteena oli palliatiivisen potilaan, jolle on asetettu diagnoosiksi ICD-koodi Z51.5 (palliatiivinen hoito), ensi- ja uusintakäynnin palveluprosessin nykytilan kuvaaminen prosessimallinnuksen avulla. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi, kohdentaa resurssit asianmukaisesti sekä lisätä tietoisuutta palliatiivisesta hoidosta ja poliklinikan toimenkuvasta.
Palliatiivinen poliklinikka käynnistettiin vaiheittain vuoden 2015 elokuussa ja se toimii hallinnollisesti Päijät-Hämeen keskussairaalassa operatiivisen tulosryhmän alla osana kirurgista poliklinikkaa. Poliklinikka on kaikkien erikoisalojen potilaita varten tarjoten parantumattomasti sairaille ja heidän läheisilleen kokonaisvaltaista palliatiivista hoitoa ja neuvontaa sekä heitä hoitaville tahoille palliatiiviseen erityisosaamiseen pohjautuvaa konsultaatioapua ja koulutusta Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella. Ammattilaisten parissa tehtävän toiminnan tavoite on palliatiivisen oirehoidon kehittäminen ja laadun varmistaminen kaikissa alueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä.
Prosessimallinnuksessa noudatettiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sekä JHS 152 prosessien kuvaamisen ohjetta ja valmis prosessimallinnos vietiin Integrated Management System eli IMS-toimintajärjestelmään. Kehittämishanke perustuu hyvinvointiyhtymän strategisiin tavoitteisiin sairaanhoitopalveluiden sujuvoittamiseksi, viiveettömän hoitoon pääsyn turvaamiseksi sekä asiakaslähtöisten palveluidenluomiseksi saumattomiksi asiakasprosesseiksi vaativan hoidon sekä perustason välillä. This thesis was carried outas a working life development project for the Palliative Outpatient Clinic of Päijät-Häme Central Hospital. The aim of the development project was to describe the current state of first visitand re-visit service process of a palliative patient diagnosed with ICD code Z51.5 (palliative care) using process modeling. The purpose of the development project was to develop a more customer-oriented approach, properly allocate resources, and raise awareness of palliative care and the outpatient clinic.
The Palliative Outpatient Clinic was gradually launched in August 2015 and administratively operates at the Päijät-Häme Central Hospital under the Operational departmentof the surgical outpatient clinic. The outpatient clinic is for patients of all specialties, providing comprehensive palliative care and counseling to the palliative patientsand their relatives, as well as counseling and palliative care counseling for the care-givers in the area of the Päijät-Häme Welfare Group. The aim of the work with profes-sionals is to develop palliative care and quality assurance in all social and health services in the area.
The process modeling followed the instructions of the Päijät-Häme Welfare Group and the JHS 152 processes. The finished process modeling was implemented into the Integrated Management System (IMS). The development project is based on the Welfare Consortium's strategic goals to streamline medical services, ensure timely access to care, and create customer-oriented services into seamless client processes between specialized medical care and basic care.
Palliatiivinen poliklinikka käynnistettiin vaiheittain vuoden 2015 elokuussa ja se toimii hallinnollisesti Päijät-Hämeen keskussairaalassa operatiivisen tulosryhmän alla osana kirurgista poliklinikkaa. Poliklinikka on kaikkien erikoisalojen potilaita varten tarjoten parantumattomasti sairaille ja heidän läheisilleen kokonaisvaltaista palliatiivista hoitoa ja neuvontaa sekä heitä hoitaville tahoille palliatiiviseen erityisosaamiseen pohjautuvaa konsultaatioapua ja koulutusta Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella. Ammattilaisten parissa tehtävän toiminnan tavoite on palliatiivisen oirehoidon kehittäminen ja laadun varmistaminen kaikissa alueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä.
Prosessimallinnuksessa noudatettiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sekä JHS 152 prosessien kuvaamisen ohjetta ja valmis prosessimallinnos vietiin Integrated Management System eli IMS-toimintajärjestelmään. Kehittämishanke perustuu hyvinvointiyhtymän strategisiin tavoitteisiin sairaanhoitopalveluiden sujuvoittamiseksi, viiveettömän hoitoon pääsyn turvaamiseksi sekä asiakaslähtöisten palveluidenluomiseksi saumattomiksi asiakasprosesseiksi vaativan hoidon sekä perustason välillä.
The Palliative Outpatient Clinic was gradually launched in August 2015 and administratively operates at the Päijät-Häme Central Hospital under the Operational departmentof the surgical outpatient clinic. The outpatient clinic is for patients of all specialties, providing comprehensive palliative care and counseling to the palliative patientsand their relatives, as well as counseling and palliative care counseling for the care-givers in the area of the Päijät-Häme Welfare Group. The aim of the work with profes-sionals is to develop palliative care and quality assurance in all social and health services in the area.
The process modeling followed the instructions of the Päijät-Häme Welfare Group and the JHS 152 processes. The finished process modeling was implemented into the Integrated Management System (IMS). The development project is based on the Welfare Consortium's strategic goals to streamline medical services, ensure timely access to care, and create customer-oriented services into seamless client processes between specialized medical care and basic care.