Elderly People's Attitude and Acceptance Towards Socially Assistive Robot
Pei, Annuo (2019)
Pei, Annuo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324245
Tiivistelmä
As the world aging population is increasing, the problem of nurse shortage has also become prominent worldwide. While the lack of enough health care provider causes many health-related problems: aggravate occupational stress and burnout, which are also put patients at risk. Technology development could bring new solutions to this problem, for instance, the robots have a potential ability to play a role in the health care area. Robots have been accepted worldwide as assistants in daily life, converse-ly, the public opinion is against that the robots could be used as assistants in children and elderly care. It is meaningful to make it clear why people think like this. The aim of this thesis is to find out factors that influence the attitude of the elderly towards human assistive robot.
The purpose of this thesis’s result can lead to a better understanding of the elderly therefore helps the designer to improve the quality of application according to real needs/feedback. At the same time facilitates health care providers’ understanding the meaning of using robot, in the future health care providers could give their patients or customers enough instructions and explanations, assisting elderly understand robot and new technology in a better way.
Descriptive literature review was conducted as research method and content analysis was used to analyze collected data. Elderly’s attitude yielded into 3 categories, name-ly, changed to positive, changed to negative and keep neutral. Factors influenced the elderly’s acceptance yielded into 2 categories: related to robot and related to elderly. Three sub-categories under “related to robot” were yielded into: appearance, robot function design, human-robot interact mode. Three sub-categories under “related to elderly” were yielded into: personal background, concerns, and misunderstanding, perceived robot mind. In conclusion, this literature review showed diverse, adequate pre-contact instruction and sufficient technique support, together with robot designed in a user-friendly way were the key points to succeed. In the future, government and the related departments still need to perfect laws to protect privacy and to solve finan-cial concerns of end-user, meanwhile discover deeply how health care providers’ opinions towards assistive robot. Maailman väestön ikääntymisen myötä sairaanhoitajien kasvavasta työvoimatarpeesta on tullut näkyvä myös maailmanlaajuisesti. Vaikka riittävien terveydenhuollon tarjoajien puute aiheutti monia terveyteen liittyviä ongelmia: pahentaa työstressiä ja uupumista, asettaa myös potilaat vaaraan. Teknologian kehitys voisi tuoda uusia ratkaisuja tähän ongelmaan, esimerkiksi robotilla on potentiaalinen kyky työskentella terveydenhuollon alueella. Robotti hyväksyttiin maailmanlaajuisesti avuksi päivittäisessä elämässä. Sitä vastoin, yleisö kieltäytyy robotista terveydenhuollon tarjoajana lasten ja vanhusten hoidossa. On tarkoituksenmukaista selvittää, miksi ihmiset ajattelevat näin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat vanhusten asenteeseen humanoidisen avusttavaan robotteihin. Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä kirjallisuuskatsaus osoitti monipuolisen, riittävän ohjauksen ja riittävän teknisen tuen yhdessä käyttäjäystävällisellä tavalla suunnitellun robotin kanssa. Jatkossa hallituksen ja siihen liittyvien osastojen on edelleen täydennettävä lakeja yksityisyyden suojelemiseksi ja loppukäyttäjien taloudellisten huolenaiheiden ratkaisemiseksi, samalla kun selvitetään, miten terveydenhuollon tarjoajien mielipiteet avustusrobotista.
Opinnäytetyön tarkoituksena voi johtaa vanhusten parempaan ymmärtämiseen, minkä vuoksi suunnittelijat voivat parantaa sovelluksen laatua todellisten tarpeiden / palautteen mukaan. Samanaikaisesti terveydenhuollon tarjoajat ymmärtävät robotin käytön merkityksen, ja tulevaisuudessa terveydenhuollon tarjoajat voisivat antaa potilailleen tai asiakkailleen tarpeeksi ohjeita ja selityksiä, auttaa vanhuksia ymmärtämään robottia ja uutta tekniikkaa paremmin.
Tutkimusmenetelmä tehtiin kuvaava kirjallisuuskatsaus ja kerätyn tiedon analysoimiseen käytettiin sisältöanalyysiä. Vanhusten asenne jaettiin kolmeen luokkaan, nimittäin muuttui positiiviseksi, muuttui negatiiviseksi ja pitää neutraalin. Vanhusten hyväksyntään vaikuttavat tekijät jaettiin kahteen luokkaan: liittyvät robottiin ja vanhuksiin. Kolme alaryhmää kohdassa "liittyvät robottiin" jaettiin seuraaviin osiin: ulkonäkö, robotin toiminnan suunnittelu, ihmisen ja robotin vuorovaikutustila. Kolme alaluokkaa kohdasta ”liittyvät vanhuksiin” jaettiin: henkilökohtaiseen taustaan, huolenaiheisiin ja väärinkäsityksiin, käsitykseen robotista mielessä.
The purpose of this thesis’s result can lead to a better understanding of the elderly therefore helps the designer to improve the quality of application according to real needs/feedback. At the same time facilitates health care providers’ understanding the meaning of using robot, in the future health care providers could give their patients or customers enough instructions and explanations, assisting elderly understand robot and new technology in a better way.
Descriptive literature review was conducted as research method and content analysis was used to analyze collected data. Elderly’s attitude yielded into 3 categories, name-ly, changed to positive, changed to negative and keep neutral. Factors influenced the elderly’s acceptance yielded into 2 categories: related to robot and related to elderly. Three sub-categories under “related to robot” were yielded into: appearance, robot function design, human-robot interact mode. Three sub-categories under “related to elderly” were yielded into: personal background, concerns, and misunderstanding, perceived robot mind. In conclusion, this literature review showed diverse, adequate pre-contact instruction and sufficient technique support, together with robot designed in a user-friendly way were the key points to succeed. In the future, government and the related departments still need to perfect laws to protect privacy and to solve finan-cial concerns of end-user, meanwhile discover deeply how health care providers’ opinions towards assistive robot.
Opinnäytetyön tarkoituksena voi johtaa vanhusten parempaan ymmärtämiseen, minkä vuoksi suunnittelijat voivat parantaa sovelluksen laatua todellisten tarpeiden / palautteen mukaan. Samanaikaisesti terveydenhuollon tarjoajat ymmärtävät robotin käytön merkityksen, ja tulevaisuudessa terveydenhuollon tarjoajat voisivat antaa potilailleen tai asiakkailleen tarpeeksi ohjeita ja selityksiä, auttaa vanhuksia ymmärtämään robottia ja uutta tekniikkaa paremmin.
Tutkimusmenetelmä tehtiin kuvaava kirjallisuuskatsaus ja kerätyn tiedon analysoimiseen käytettiin sisältöanalyysiä. Vanhusten asenne jaettiin kolmeen luokkaan, nimittäin muuttui positiiviseksi, muuttui negatiiviseksi ja pitää neutraalin. Vanhusten hyväksyntään vaikuttavat tekijät jaettiin kahteen luokkaan: liittyvät robottiin ja vanhuksiin. Kolme alaryhmää kohdassa "liittyvät robottiin" jaettiin seuraaviin osiin: ulkonäkö, robotin toiminnan suunnittelu, ihmisen ja robotin vuorovaikutustila. Kolme alaluokkaa kohdasta ”liittyvät vanhuksiin” jaettiin: henkilökohtaiseen taustaan, huolenaiheisiin ja väärinkäsityksiin, käsitykseen robotista mielessä.