Rajamäen vihannessäilyke -tuoteperheen konseptointi
Partinen, Noora (2019)
Partinen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan tarinallinen vihannessäilykekonsepti Rajamäen-brändille. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia tuotteita vähittäiskaupan vihannessäilykevalikoimassa on, millaista on asiakkaiden ostokäyttäytyminen vihannessäilykeosastolla ja miten uudet Rajamäen tuotteet tulevat erottumaan kilpailijoista. Rajamäen vihannessäilykekonseptin avulla toimeksiantajana toimiva Berner Oy:n Rajamäen-tiimi käynnistää tuotekehitystyön.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta pitää sisällään tuotekehitykseen, brändityöhön ja palvelumuotoiluun liittyvät teokset, ja näihin aihealueisiin tehdyt tutkimukset. Työssä otettiin huomioon palvelumuotoilu osana kehitystyötä, koska elämmehän asiakkaan aikakautta vuonna 2019. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena, eli laadullisena kehittämistehtävänä, jossa korostui eksploratiivisuus. Tutkimuksessa käytettiin avoimilla kysymyksillä varustettua strukturoitua haastattelukaavaketta ja ei osallistuvaa havainnointia. Haastattelut ja havainnointi suoritettiin vähittäiskaupan vihannessäilykeosastolla muutamana päivänä heinä-elokuun 2019 aikana. Muita menetelmiä olivat trendien, innovaatioiden, aiempien tutkimusten ja lähdemateriaalien tutkiminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kiehtovilla tarinoilla varustetulla, kotimaisella vihannessäilyketuoteperheellä on kysyntää vihannessäilykekategoriassa. Kotimaisuus, innovatiivisuus, uusien teknologioiden käyttöönotto ja lähiruokamainen lähestymistapa erottavat Rajamäen tuotteet kilpailijoista. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, mitkä ovat ratkaisut kuluttajien haasteisiin tässä kategoriassa. Tutkimustulosten johdosta pystyttiin työstämään Rajamäen tarinallinen vihannessäilykekonsepti, joka pitää sisällään raaka-aineet, tuotteet, pakkauksen ja tarinallisen viestinnän osuudet.
Tutkimustuloksia pidettiin laadukkaina, koska tuloksista nousivat samat asiat esiin kuin maailmalla tehdyistä vähittäiskauppaan ja elintarvikkeisiin liittyvistä tutkimuksista. Nämä EU:n alueella tehdyt tutkimukset vahvistivat tutkimustuloksia, ja tuloksista oli helppoa lähteä työstämään Rajamäen vihannessäilykekonseptia. Jatkotutkimustarve on olemassa vielä ennen vihannessäilyketuotteiden tuotantoa, jolloin tulee testata prototyypit tuotteista ja pakkauksista kuluttajilla. Näin saadaan varmuus siitä, että tuotteet ovat juuri sellaisia kuin Rajamäen vihannessäilyketuotteiden kohderyhmä toivoo.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta pitää sisällään tuotekehitykseen, brändityöhön ja palvelumuotoiluun liittyvät teokset, ja näihin aihealueisiin tehdyt tutkimukset. Työssä otettiin huomioon palvelumuotoilu osana kehitystyötä, koska elämmehän asiakkaan aikakautta vuonna 2019. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena, eli laadullisena kehittämistehtävänä, jossa korostui eksploratiivisuus. Tutkimuksessa käytettiin avoimilla kysymyksillä varustettua strukturoitua haastattelukaavaketta ja ei osallistuvaa havainnointia. Haastattelut ja havainnointi suoritettiin vähittäiskaupan vihannessäilykeosastolla muutamana päivänä heinä-elokuun 2019 aikana. Muita menetelmiä olivat trendien, innovaatioiden, aiempien tutkimusten ja lähdemateriaalien tutkiminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kiehtovilla tarinoilla varustetulla, kotimaisella vihannessäilyketuoteperheellä on kysyntää vihannessäilykekategoriassa. Kotimaisuus, innovatiivisuus, uusien teknologioiden käyttöönotto ja lähiruokamainen lähestymistapa erottavat Rajamäen tuotteet kilpailijoista. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, mitkä ovat ratkaisut kuluttajien haasteisiin tässä kategoriassa. Tutkimustulosten johdosta pystyttiin työstämään Rajamäen tarinallinen vihannessäilykekonsepti, joka pitää sisällään raaka-aineet, tuotteet, pakkauksen ja tarinallisen viestinnän osuudet.
Tutkimustuloksia pidettiin laadukkaina, koska tuloksista nousivat samat asiat esiin kuin maailmalla tehdyistä vähittäiskauppaan ja elintarvikkeisiin liittyvistä tutkimuksista. Nämä EU:n alueella tehdyt tutkimukset vahvistivat tutkimustuloksia, ja tuloksista oli helppoa lähteä työstämään Rajamäen vihannessäilykekonseptia. Jatkotutkimustarve on olemassa vielä ennen vihannessäilyketuotteiden tuotantoa, jolloin tulee testata prototyypit tuotteista ja pakkauksista kuluttajilla. Näin saadaan varmuus siitä, että tuotteet ovat juuri sellaisia kuin Rajamäen vihannessäilyketuotteiden kohderyhmä toivoo.