Fun Friends- ohjelman arviointia - Kasvattajien näkemykset ohjelmasta lasten tunnetaitojen edistäjänä varhaiskasvatuksen kentällä
Santala, Marika (2019)
Santala, Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324386
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Fun Friends- ohjelmaa lasten tunnetaitojen edistäjänä varhaiskasvatuksen kentällä, ja opinnäytetyön tilaajana oli Suomessa ohjelmaa koordinoiva ja materiaalia tuottava Aseman Lapset ry. Tavoitteena oli Fun Friends- ohjelman kehittäminen, jotta kasvattajilla olisi mahdollisimman tehokas ja käyttövalmis materiaali lasten tunnetaitojen edistämisen tukemiseen. Fun Friends- ohjelma on kansainvälisesti tutkittu ja todettu tehokkaaksi sekä toimivaksi ohjelmaksi, mutta suomalaisia tutkimuksia ei ole montaa tehty.
Opinnäytetyössä oli kaksi tutkimuskysymystä: Miten Fun Friends- ohjelmaa voidaan kehittää tunnetaitojen edistämisen näkökulmasta ja miten ohjelma edistää lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksen kentällä? Opinnäytetyön tietoperustan muodostaa lasten tunnetaitojen kehittyminen ja niiden tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä kasvattajaa, jotka ovat toteuttaneet Fun Friends- ohjelmaa esiopetusikäisille lapsille säännöllisesti kahden vuoden ajan. Haastattelut litteroitiin, ja litterointiaineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Aineistosta teemoiteltiin keskeisimmät tulokset. Haastattelujen mukaan kasvattajat näkivät ohjelman erittäin hyödyllisenä ja tarpeellisena varhaiskasvatuksen kentällä. Fun Friends- koulutus oli kasvattajien mukaan hyvä, ja se antoi hyvät lähtökohdat toteuttaa Fun Friends- ohjelmaa. Fun Friends- materiaali koettiin helpoksi ja selkeäksi käyttää, ja muutama harjoite nähtiin erityisen vaikuttavana ja ne jäivät elämään päiväkodin arkeen. Ohjelman materiaalia sovellettiin paljon, ja se koettiin positiiviseksi asiaksi. Fun Friends- ohjelma on tarkoitettu 4-8- vuotiaille lapsille, ja ohjelman materiaalin soveltamisen tarvetta pohdittiin ohjelmaa käytettäessä alle 6-vuotiaille. Fun Friends- ohjelman tunnetaitoa koskevat tavoitteet koettiin osittain saavutetuiksi, mutta haastateltavat eivät olleet aivan yksimielisiä.
Tuloksissa ilmeni muutamia toiveita Fun Friends- materiaaliin. Kasvattajat mainitsivat erilaisia sisältötoiveita, joita voisi käytännössä lisätä verkossa sijaitsevaan Fun Friends- intramateriaaliin. Haastatteluissa kasvattajat pohtivat myös materiaalin käyttöä sellaisenaan 4-8- vuotiaille, ja osa heistä koki tarvetta materiaalin muuttamiseen käytettäessä sitä 4-5- vuotiaille. Kehittämisehdotuksena materiaaliin voisi lisätä vinkkejä, joiden avulla harjoitteita muunnetaan pienemmille tai vanhemmille lapsille sopivaksi.
Opinnäytetyössä oli kaksi tutkimuskysymystä: Miten Fun Friends- ohjelmaa voidaan kehittää tunnetaitojen edistämisen näkökulmasta ja miten ohjelma edistää lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksen kentällä? Opinnäytetyön tietoperustan muodostaa lasten tunnetaitojen kehittyminen ja niiden tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä kasvattajaa, jotka ovat toteuttaneet Fun Friends- ohjelmaa esiopetusikäisille lapsille säännöllisesti kahden vuoden ajan. Haastattelut litteroitiin, ja litterointiaineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Aineistosta teemoiteltiin keskeisimmät tulokset. Haastattelujen mukaan kasvattajat näkivät ohjelman erittäin hyödyllisenä ja tarpeellisena varhaiskasvatuksen kentällä. Fun Friends- koulutus oli kasvattajien mukaan hyvä, ja se antoi hyvät lähtökohdat toteuttaa Fun Friends- ohjelmaa. Fun Friends- materiaali koettiin helpoksi ja selkeäksi käyttää, ja muutama harjoite nähtiin erityisen vaikuttavana ja ne jäivät elämään päiväkodin arkeen. Ohjelman materiaalia sovellettiin paljon, ja se koettiin positiiviseksi asiaksi. Fun Friends- ohjelma on tarkoitettu 4-8- vuotiaille lapsille, ja ohjelman materiaalin soveltamisen tarvetta pohdittiin ohjelmaa käytettäessä alle 6-vuotiaille. Fun Friends- ohjelman tunnetaitoa koskevat tavoitteet koettiin osittain saavutetuiksi, mutta haastateltavat eivät olleet aivan yksimielisiä.
Tuloksissa ilmeni muutamia toiveita Fun Friends- materiaaliin. Kasvattajat mainitsivat erilaisia sisältötoiveita, joita voisi käytännössä lisätä verkossa sijaitsevaan Fun Friends- intramateriaaliin. Haastatteluissa kasvattajat pohtivat myös materiaalin käyttöä sellaisenaan 4-8- vuotiaille, ja osa heistä koki tarvetta materiaalin muuttamiseen käytettäessä sitä 4-5- vuotiaille. Kehittämisehdotuksena materiaaliin voisi lisätä vinkkejä, joiden avulla harjoitteita muunnetaan pienemmille tai vanhemmille lapsille sopivaksi.