Tapahtumakonsepti: Case Scandic Paasi
Kokki, Susanna; Väyrynen, Erika (2019)
Kokki, Susanna
Väyrynen, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424494
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella hotelli Scandic Paasille neljä kanta-asiakkaille suunnattua tapahtumakonseptia. Kanta-asiakastapahtumat ovat Scandic Hotelsin kanta-asiakasohjelmaan, Scandic Friendsiin, kuuluvia etuja uskollisille asiakkaille. Kanta-asiakasiltojen tavoitteena on sitouttaa asiakkaita, tuoda lisäarvoa kanta-asiakkuuteen sekä luoda asiakkaille mahdollisuus tavata toisia Scandic Friends -jäseniä ja Scandic – edustajia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hotelli Scandic Paasi. Toimeksiantajalle ideoitiin teoreettisen viitekehyksen sekä erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien avulla neljä valmista tapahtumakonseptia.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin neljään teoriakäsitteeseen. Näitä olivat tapahtumakonsepti, kanta-asiakkuus, asiakasarvo sekä yrityksen brändi ja imago. Tietoperustan kautta löytyivät alakäsitteet lisäarvon tuottaminen, asiakkaiden sitouttaminen, kanta-asiakkuuksien arvo yritykselle, tapahtumien toteutus ja tavoitteellisuus sekä tapahtumamarkkinointi. Teoria-aineiston keräämisen myötä saatiin informaatiota kanta-asiakkuuden arvosta niin asiakkaalle itselleen kuin yrityksellekin sekä siitä, kuinka tapahtumien tuotannolla voidaan tuottaa lisäarvoa asiakkaille.
Toiminnallisessa osiossa käytettiin tutkimusmenetelminä laadullisen tutkimuksen metodeja. Näitä olivat benchmarking, havainnointi, teemahaastattelu ja asiakasprofiilit. Tutkimusmenetelmien avulla kerättiin lisää informaatiota ja ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä teoreet-tisen tietoperustan tueksi. Yhdistetyn benchmarkingin ja havainnoinnin pohjalta saatiin ymmärrystä, millainen olemassa oleva sekä järjestetty kanta-asiakasilta todellisuudessa on. Teemahaastatteluiden avulla tutkittiin Scandicin vastaanottovirkailijoiden kokemuksia aikaisemmin järjestetyistä illoista. Tiedonkeruun jälkeen tutkimustulokset analysoitiin, suoritettiin ideointiprosessi sekä luotiin neljä valmista tapahtumakonseptia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi neljä valmista tapahtumakonseptia, jotka sisälsivät kaiken tarvittavan tiedon sekä toimenpiteet ja ohjeet valmiin idean toteuttamiseksi. Tapahtumakonsepti sisälsi kanta-asiakasiltojen ennakkovalmistelut, selvityksen iltojen ohjelmasisällöstä, teemasta, suunnitellusta ajankohdasta sekä aktiviteetista. Valmiiden tapahtuma-konseptien avulla Scandic Paasin henkilökunnan työmäärä vähenee, sillä valmiit ideat helpottavat kanta-asiakasiltojen järjestämisessä. Valmiit tapahtumakonseptit sisälsivät vain suunnitelmat tapahtumista, joten iltojen järjestäminen oli henkilökunnan vastuuna.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin neljään teoriakäsitteeseen. Näitä olivat tapahtumakonsepti, kanta-asiakkuus, asiakasarvo sekä yrityksen brändi ja imago. Tietoperustan kautta löytyivät alakäsitteet lisäarvon tuottaminen, asiakkaiden sitouttaminen, kanta-asiakkuuksien arvo yritykselle, tapahtumien toteutus ja tavoitteellisuus sekä tapahtumamarkkinointi. Teoria-aineiston keräämisen myötä saatiin informaatiota kanta-asiakkuuden arvosta niin asiakkaalle itselleen kuin yrityksellekin sekä siitä, kuinka tapahtumien tuotannolla voidaan tuottaa lisäarvoa asiakkaille.
Toiminnallisessa osiossa käytettiin tutkimusmenetelminä laadullisen tutkimuksen metodeja. Näitä olivat benchmarking, havainnointi, teemahaastattelu ja asiakasprofiilit. Tutkimusmenetelmien avulla kerättiin lisää informaatiota ja ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä teoreet-tisen tietoperustan tueksi. Yhdistetyn benchmarkingin ja havainnoinnin pohjalta saatiin ymmärrystä, millainen olemassa oleva sekä järjestetty kanta-asiakasilta todellisuudessa on. Teemahaastatteluiden avulla tutkittiin Scandicin vastaanottovirkailijoiden kokemuksia aikaisemmin järjestetyistä illoista. Tiedonkeruun jälkeen tutkimustulokset analysoitiin, suoritettiin ideointiprosessi sekä luotiin neljä valmista tapahtumakonseptia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi neljä valmista tapahtumakonseptia, jotka sisälsivät kaiken tarvittavan tiedon sekä toimenpiteet ja ohjeet valmiin idean toteuttamiseksi. Tapahtumakonsepti sisälsi kanta-asiakasiltojen ennakkovalmistelut, selvityksen iltojen ohjelmasisällöstä, teemasta, suunnitellusta ajankohdasta sekä aktiviteetista. Valmiiden tapahtuma-konseptien avulla Scandic Paasin henkilökunnan työmäärä vähenee, sillä valmiit ideat helpottavat kanta-asiakasiltojen järjestämisessä. Valmiit tapahtumakonseptit sisälsivät vain suunnitelmat tapahtumista, joten iltojen järjestäminen oli henkilökunnan vastuuna.