Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kulutuskäyttäytyminen ohjaavana tekijänä vaatealan yrityksien ostotoiminnassa : case: vaatealan ostohenkilöt

Hannikainen, Jenni (2011)

 
Avaa tiedosto
Hannikainen_Jenni.pdf (839.9Kt)
Lataukset: 


Hannikainen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082950
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kulutuskäyttäytymisen vaikutuksia vaatetusalan yrityksien sisäänostotoimintaan. Tarkoituksena on selvittää, kuinka loppukäyttäjien ostokäyttäytymisestä saatavia tietoja käytetään hyväksi valikoiman suunnittelussa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös muodin vaikutuksia ostoihin, koska vaatebisneksestä puhuttaessa muoti on yksi suurimmista vaikuttajista, niin yrityksien kuin yksityisten vaateostajien kannalta.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaatealan ostotoimintaa ja esitellään sen ostoprosessi vaiheittain. Siinä selvitetään ostoprosessiin ensisijaisesti osallistuvien ryhmien roolit, ja heidän vaikutuksensa hankintapäätöksiin. Ostoprosessia tarkastellaan yritysnäkökulmasta. Lopuksi eritellään hankintojen valikoimakriteerit loppukäyttäjien ostokäyttäytymistä ja muotitrendejä ennustamalla. Teoriaosassa tutkimuslähteinä on käytetty muodin ostotoimintaa, kaupankäyntiä ja kulutus-käyttäytymistä koskevaa kirjallisuutta, sekä Internetiä.

Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivisia yksilöhaastatteluja. Haastateltavat ovat kolmen eri yrityksen ostotoiminnasta ja valikoimasta vastaavia päättäjiä. He ovat vaatetusalan ketjuyrityksien eri osa-alueiden ja vaatemerkkien ostohenkilöitä. Tutkimus on kvalitatiivinen case-tutkimus.

Tutkimuksen perusteella loppukäyttäjien kulutuskäyttäytyminen sanelee ostohenkilöiden ostopäätöksien tekoa ja muodin nopea vaihtuminen tekee siitä entistä haastavampaa. Yrityksien ostohenkilöiden tulee pystyä ennustamaan loppukäyttäjien ostovalintoja myyntitilastoista, myyntihistoriasta ja kokemustensa pohjalta. Loppukäyttäjät etsivät hyvää hinta-laatu-suhdetta ja haluavat yhä päivitetympää muotia. Ostohenkilöiden on tiedettävä mitä loppukäyttäjät haluavat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste