Sukupuolten tasa-arvon toteutuminen Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa
Salminen, Vilma; Väänänen, Vilma (2019)
Salminen, Vilma
Väänänen, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424606
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sukupuolten tasa-arvon toteutumista päiväkodin varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin Lahden Möysän päiväkodissa kesän ja syksyn 2019 aikana. Aineisto analysoitiin syksyn 2019 aikana. Tutkimuskysymyksinä tutkimuksessa olivat: Kohtaavatko Möysän päiväkodin varhaiskasvattajat lapset työssään tasa-arvoisesti eri sukupuolien välillä? Miten sukupuolten tasa-arvon toteuttaminen näkyy käytännössä Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa?
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sukupuolten tasa-arvon toteutumista Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuoda päiväkodin henkilökunnalle esiin mahdollisia tiedostettuja tai tiedostamattomia puutteita sukupuolten tasa-arvon toteuttamisessa.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin tasa-arvoon ja sukupuoleen liittyvää lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Osana tietoperustaa olivat myös Suomen perustuslaki, tasa-arvolaki ja YK:n Lapsen oikeuksien sopimus.
Tutkimus oli luonteeltaan sekä laadullinen, että määrällinen. Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin Möysän päiväkodin varhaiskasvattajilta kyselylomakkeen avulla syksyllä 2019 kahden viikon aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin neljältä lapselta, kahdelta tytöltä ja kahdelta pojalta, teemahaastattelun avulla samana syksynä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sukupuolten tasa-arvon toteutuvan pääpiirteittäin Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa hyvin. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset ja lasten haastattelut tukivat toisiaan ja lisäsivät tutkimustulosten luotettavuutta. Tuloksista tuli ilmi, että jokainen varhaiskasvattaja koki muiden varhaiskasvattajien kohtaavan työssään sukupuolet tasa-arvoisesti ja jokainen koki myös oman käsityksensä sukupuolten tasa-arvosta kehittyneen työvuosien aikana. Lasten haastattelut osoittivat, ettei lapsia ohjata leikkiin tai leikki-tilaan sukupuolen perusteella, vaan heidän omien mielenkiinnonkohteidensa mukaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sukupuolten tasa-arvon toteutumista Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuoda päiväkodin henkilökunnalle esiin mahdollisia tiedostettuja tai tiedostamattomia puutteita sukupuolten tasa-arvon toteuttamisessa.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin tasa-arvoon ja sukupuoleen liittyvää lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Osana tietoperustaa olivat myös Suomen perustuslaki, tasa-arvolaki ja YK:n Lapsen oikeuksien sopimus.
Tutkimus oli luonteeltaan sekä laadullinen, että määrällinen. Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin Möysän päiväkodin varhaiskasvattajilta kyselylomakkeen avulla syksyllä 2019 kahden viikon aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin neljältä lapselta, kahdelta tytöltä ja kahdelta pojalta, teemahaastattelun avulla samana syksynä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sukupuolten tasa-arvon toteutuvan pääpiirteittäin Möysän päiväkodin varhaiskasvatuksessa hyvin. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset ja lasten haastattelut tukivat toisiaan ja lisäsivät tutkimustulosten luotettavuutta. Tuloksista tuli ilmi, että jokainen varhaiskasvattaja koki muiden varhaiskasvattajien kohtaavan työssään sukupuolet tasa-arvoisesti ja jokainen koki myös oman käsityksensä sukupuolten tasa-arvosta kehittyneen työvuosien aikana. Lasten haastattelut osoittivat, ettei lapsia ohjata leikkiin tai leikki-tilaan sukupuolen perusteella, vaan heidän omien mielenkiinnonkohteidensa mukaan.