”Kato mua täällä laiturilla” : työntekijöiden kokemuksia päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmasta työvälineenä alle 3-vuotiaiden lasten liikkumisen toteuttamisessa
Iso-Kuortti, Anneli; Nieminen, Anu (2009)
Iso-Kuortti, Anneli
Nieminen, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282259
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkotiryhmien työntekijöiden kokemuksia päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman merkityksestä alle 3-vuotiaiden lasten liikkumisen toteutumiselle päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi tuoda esiin työntekijöiden kokemuksia päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmasta työvälineenä alle 3-vuotiaiden lasten liikkumisen toteuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kolme työntekijää kolmesta eri alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmästä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmämuotoista teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä.
Tutkimustulosten mukaan työntekijät kokivat päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman tukevan heidän työtään ja tekevän näkyväksi liikkumisen tavoitteet ja menetelmät. Liikkumista tuotiin esiin joidenkin päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa konkreettisesti ja sen koettiin tuovan alle 3-vuotiaiden lasten liikkumiseen monipuolisuutta. Työntekijöiden asenteen lasten liikkumista ja sen mahdollistamista kohtaan koettiin vaikuttavan merkitsevästi liikkumisen toteutumiseen. Päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman koettiin luovan perustaa liikkumisen suunnittelulle koko toimintakauden ajaksi. Tärkeän osan toiminnan suunnittelusta ja arvioinnista muodostaa päivittäinen lasten toiminnan havainnointi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että työntekijät kokivat varhaiskasvatussuunnitelman toimineen heidän työtään tukevana perusrunkona ja muistuttaneen työntekijöitä siitä, että alle 3-vuotiaalle lapselle liikkuminen on luontaista ja kokonaisvaltaista toimintaa. Varhaiskasvatussuunnitelman käyttöä työvälineenä edistävät sen konkreettisuus, työntekijän myönteinen asenne ja luova työskentelyote sekä päiväkotiympäristön monipuolinen hyödyntäminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kolme työntekijää kolmesta eri alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmästä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmämuotoista teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä.
Tutkimustulosten mukaan työntekijät kokivat päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman tukevan heidän työtään ja tekevän näkyväksi liikkumisen tavoitteet ja menetelmät. Liikkumista tuotiin esiin joidenkin päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa konkreettisesti ja sen koettiin tuovan alle 3-vuotiaiden lasten liikkumiseen monipuolisuutta. Työntekijöiden asenteen lasten liikkumista ja sen mahdollistamista kohtaan koettiin vaikuttavan merkitsevästi liikkumisen toteutumiseen. Päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman koettiin luovan perustaa liikkumisen suunnittelulle koko toimintakauden ajaksi. Tärkeän osan toiminnan suunnittelusta ja arvioinnista muodostaa päivittäinen lasten toiminnan havainnointi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että työntekijät kokivat varhaiskasvatussuunnitelman toimineen heidän työtään tukevana perusrunkona ja muistuttaneen työntekijöitä siitä, että alle 3-vuotiaalle lapselle liikkuminen on luontaista ja kokonaisvaltaista toimintaa. Varhaiskasvatussuunnitelman käyttöä työvälineenä edistävät sen konkreettisuus, työntekijän myönteinen asenne ja luova työskentelyote sekä päiväkotiympäristön monipuolinen hyödyntäminen.