Lumoudutaan lukemisesta varhaiskasvatuksessa vieras- ja monikielisten lasten kanssa
Heikkinen, Sanna; Merikari, Julia (2019)
Heikkinen, Sanna
Merikari, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424640
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä lumoudutaan lukemisesta moniaistillisuutta käyttäen yhdessä vieras- ja monikielisten lasten kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yhteistyössä Hyvinkään varhaiskasvatuksen kanssa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten lapset reagoivat moniaistillisuuden hyödyntämiseen lukemisessa.
Opinnäytetyön teoriassa perehdytään varhaiskasvatukseen, vieras- ja monikieliset lapsiin, kokonaisvaltaiseen oppimiseen, moniaistilliseen toimintaan, lasten kehitykseen ja lukemisen merkitykseen. Työn toiminnallinen osa järjestettiin toimintatuokioina pienryhmässä lasten kanssa. Toimintatuokiot toteutettiin kirjallisuuden avulla hyödyntäen moniaistillisuutta kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta. Menetelminä käytettiin havainnointia ja videokuvausta. Lopuksi julkaistiin opinnäytetyöhön liittyvä blogiteksti, joka on saatavilla koko Hyvinkään varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin arvokasta tietoa moniaistillisuuden käyttämisestä lukemisen tukena varhaiskasvatuksessa. Lapset reagoivat eri tavoin moniaistillisuuden hyödyntämiseen. Reagointi tuli ilmi muun muassa eleiden ja vuorovaikutuksellisuuden kautta. Havaintoihin perustuen voidaan todeta: Makuaistin aktivoiminen paransi pääosalla lapsista keskittymistä ja liikkeen yhdistäminen lukemiseen toi ilmi mallintamisen ja kuvien käytön tärkeyden vieras- ja monikielellisten lasten kanssa toimiessa. Kehittämisehdotukset liittyvät lähinnä toimintatuokioiden sisältöön.
Opinnäytetyön teoriassa perehdytään varhaiskasvatukseen, vieras- ja monikieliset lapsiin, kokonaisvaltaiseen oppimiseen, moniaistilliseen toimintaan, lasten kehitykseen ja lukemisen merkitykseen. Työn toiminnallinen osa järjestettiin toimintatuokioina pienryhmässä lasten kanssa. Toimintatuokiot toteutettiin kirjallisuuden avulla hyödyntäen moniaistillisuutta kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta. Menetelminä käytettiin havainnointia ja videokuvausta. Lopuksi julkaistiin opinnäytetyöhön liittyvä blogiteksti, joka on saatavilla koko Hyvinkään varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin arvokasta tietoa moniaistillisuuden käyttämisestä lukemisen tukena varhaiskasvatuksessa. Lapset reagoivat eri tavoin moniaistillisuuden hyödyntämiseen. Reagointi tuli ilmi muun muassa eleiden ja vuorovaikutuksellisuuden kautta. Havaintoihin perustuen voidaan todeta: Makuaistin aktivoiminen paransi pääosalla lapsista keskittymistä ja liikkeen yhdistäminen lukemiseen toi ilmi mallintamisen ja kuvien käytön tärkeyden vieras- ja monikielellisten lasten kanssa toimiessa. Kehittämisehdotukset liittyvät lähinnä toimintatuokioiden sisältöön.