Draamaleikkiä eskareille – Draamakasvatuksen vaikutus leikkitaitojen kehittymiseen varhaiskasvatuksessa
Myllyntaus, Joonatan (2019)
Myllyntaus, Joonatan
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424648
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on ollut selvittää, onko draamakasvatuksella vaikutusta leikkitaitojen kehittymiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu esikouluryhmässä Vantaalla, jossa lapset ovat 5—6-vuotiaita. Viitekehyksenä tutkielmalle on toiminut kirjallisuus leikistä ja draamakasvatuksesta sekä kehityspsykologiasta oppimista ja sosiaalisia suhteita kuvaavia teorioita.
Tutkielman tulokset on toteutettu tuottamalla draamatuokiota ja havainnoimalla niiden vaikutusta leikin laadulliseen muutokseen. Lasten leikkiä on arvioitu havainnoimalla leikkiä esikoulun arjessa sekä teemahaastattelemalla kasvattajia. Draamakasvatuksella on kyetty osoittamaan olevan vaikutusta lasten leikin lisääntymiseen ja sitä kautta leikin laadulliseen muutokseen. Samalla on havaittu draamakasvatuksella olevan positiivisia vaikutuksia aikuisten taitoon heittäytyä mukaan lasten leikkeihin. Tulokset kuvaavat ilmiötä pienellä otannalla, joten todellisen vaikuttavuuden arviointia on vaikea määritellä. Tulokset osoittavat kuitenkin, että draamakasvatuksen leikillisyys on tuottanut ryhmässä positiivisia vaikutuksia ja kehittänyt lasten leikkitaitoja. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia määrällisillä menetelmillä mittaamaan tulosten validius suuremmassa mittakaavassa.
Tutkielman tulokset on toteutettu tuottamalla draamatuokiota ja havainnoimalla niiden vaikutusta leikin laadulliseen muutokseen. Lasten leikkiä on arvioitu havainnoimalla leikkiä esikoulun arjessa sekä teemahaastattelemalla kasvattajia. Draamakasvatuksella on kyetty osoittamaan olevan vaikutusta lasten leikin lisääntymiseen ja sitä kautta leikin laadulliseen muutokseen. Samalla on havaittu draamakasvatuksella olevan positiivisia vaikutuksia aikuisten taitoon heittäytyä mukaan lasten leikkeihin. Tulokset kuvaavat ilmiötä pienellä otannalla, joten todellisen vaikuttavuuden arviointia on vaikea määritellä. Tulokset osoittavat kuitenkin, että draamakasvatuksen leikillisyys on tuottanut ryhmässä positiivisia vaikutuksia ja kehittänyt lasten leikkitaitoja. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia määrällisillä menetelmillä mittaamaan tulosten validius suuremmassa mittakaavassa.