Perheiden kokemuksia Perpe-keskuksen matalan kynnyksen ohjaustoiminnasta
Eronen, Johanna; Hyytiäinen, Ida; Laamanen, Laura (2019)
Eronen, Johanna
Hyytiäinen, Ida
Laamanen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524802
Tiivistelmä
Matalan kynnyksen ohjaustoiminta on Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskuksen tarjoamaa palvelua, joka on suunnattu neuropsykiatrisia erityispiirteitä ja sosiaalisten taitojen vaikeuksia omaaville lapsille, nuorille, nuorille aikuisille sekä heidän lähipiirilleen. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada tietoa matalan kynnyksen ohjaustoiminnasta, jotta toimintaa voitaisiin jatkossa kehittää. Opinnäytetyömme tutkimustehtävänä oli selvittää perheiden kokemuksia matalan kynnyksen ohjaustoiminnasta. Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena ja keräsimme aineiston teemahaastattelun avulla. Haastattelimme toimintaan osallistuneita vanhempia sekä lapsia ja toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista ilmeni, että perheiden kokemukset ohjaustoiminnasta olivat pääosin myönteisiä. Perheet kokivat tulleensa kuulluksi ja heidän mielipiteensä sekä toiveensa huomioitiin työskentelyssä. Vanhempien mukaan työskentely tapahtui heidän yksilöllisten tarpeidensa pohjalta. Tärkeänä pidettiin avun, tuen sekä konkreettisten apukeinojen saamista. Vanhemmilta tuli kehittämisehdotuksia esimerkiksi palvelun riittävyyteen sekä ohjauskäyntien toteutukseen liittyvistä asioista.
Tuloksista ilmeni, että perheiden kokemukset ohjaustoiminnasta olivat pääosin myönteisiä. Perheet kokivat tulleensa kuulluksi ja heidän mielipiteensä sekä toiveensa huomioitiin työskentelyssä. Vanhempien mukaan työskentely tapahtui heidän yksilöllisten tarpeidensa pohjalta. Tärkeänä pidettiin avun, tuen sekä konkreettisten apukeinojen saamista. Vanhemmilta tuli kehittämisehdotuksia esimerkiksi palvelun riittävyyteen sekä ohjauskäyntien toteutukseen liittyvistä asioista.