Logistiikkayrityksen liiketoimintatiedon hallinnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Meriluoto, Juha (2019)
Meriluoto, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524803
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään välineitä suuren kansainvälisen logistiikkayrityksen liiketoimintatiedon hallintaan. Organisaation keskeinen työkalu tietojohtamisessa ovat lähetystiedoista tuotetut raportit, joita on tähän saakka tehty käsin tai vanhentuneilla järjestelmillä. Vanhat raportit eivät ole olleet vertailukelpoisia muiden tietolähteiden kanssa, ja niiden jatkokehittäminen on ollut hankalaa. Raporttien laatiminen on ollut henkilöitynyttä, hidasta ja vastannut huonosti akuutteihin raportointitarpeisiin. Yrityksellä on kuitenkin olemassa big data -tietomalli, jota ei ole suunniteltu kohdeliiketoimintayksikön tarpeille, mutta sisältää enimmiltä osin näiden raporttien tarvitseman lähetystietodatan.
Opinnäytetyössä selvitetään, voidaanko kohdeyrityksen olemassa olevia tietomalliratkaisuja hyödyntää kohdeliiketoiminnan tietojohtamistarpeisiin, ja miten. Tavoitteena on tuottaa automaattinen ja toimiva raportointiratkaisu. Raportointia lähestytään työssä sisäisenä digitaalisena palveluna, koska raportteihin kohdistuu alati uusia muutostarpeita ja vaatimuksia niin organisaation sisäiseen raportointiin kuin asiakasvaatimuksiinkin liittyen. Työn laajuudeksi on rajattu kahden suurasiakkaan raportit.
Työ nojaa tietojohtamisen, tietohallinnon, liiketoimintatiedon hallinnan (business intelligence, BI) ja palvelukeskeisen arvonluonnin teorioihin, jotka auttavat ymmärtämään, miksi moderneja BI-ratkaisuja tarvitaan ja miten ne luovat arvoa organisaatioille. Tietoperustassa käydään lisäksi läpi big datan ja tietomallien hyödyntämisen periaatteet.
Koska työn toimeksiantaja lähestyi raportointia organisaation sisäisenä palveluna, valittiin kehittämisen lähestymistavaksi palvelumuotoilu ja sen menetelmät. Tiedonkeruussa toimeksiantaja toimi sekä tiedonantajana, että aktiivisena osapuolena, joka määritteli työlle minimivaatimukset ja keskeiset rajaukset. Tiedonkeruu tehtiin haastattelemalla kohdeliiketoiminnan kuutta edustajaa. Haastatteluaineiston analyysin perusteella muodostettiin suunnitteluohjurit, käyttäjäpersoona sekä lopulta Service Blueprint kuvaamaan palvelua.
Suunniteltu palvelu kehitettiin kohdeyrityksen tietomallin avulla lisäämällä malliin tarpeellinen puuttunut tieto ja laskemalla halutut asiat DAX-kaavoilla Power BI -ohjelmistossa. Työn toteuttaminen edellytti tietomallin rakenteen ja DAX-kaavojen kirjoittamisen opettelua kehittämisen aikana. Kehittämisvaiheessa raporttien versioita parannettiin iteratiivisesti yhteistyössä kohdeliiketoiminnan kanssa. Raporttien julkaisu tehtiin Power BI:n valmiilla toiminnolla kohdeyrityksen tietoturvapolitiikan mukaisesti.
Työn tilaaja oli lopputulokseen tyytyväinen ja raporttien kehittäminen jatkuu organisaatiossa edelleen. Palvelumuotoilun menetelmät soveltuivat digitaalisen raportoinnin kehittämiseen luontevasti. Jatkossa kohdeyritys hyötyisi palvelukeskeisen arvonluonnin ja palvelukehityksen näkökulmien laajemmasta hyödyntämisestä. Opinnäytetyö teki kohdeliiketoiminnan raportoinnista helpompaa ja automatisoidumpaa. Tätä ratkaisua kannattaa edelleen jatkokehittää.
Opinnäytetyössä selvitetään, voidaanko kohdeyrityksen olemassa olevia tietomalliratkaisuja hyödyntää kohdeliiketoiminnan tietojohtamistarpeisiin, ja miten. Tavoitteena on tuottaa automaattinen ja toimiva raportointiratkaisu. Raportointia lähestytään työssä sisäisenä digitaalisena palveluna, koska raportteihin kohdistuu alati uusia muutostarpeita ja vaatimuksia niin organisaation sisäiseen raportointiin kuin asiakasvaatimuksiinkin liittyen. Työn laajuudeksi on rajattu kahden suurasiakkaan raportit.
Työ nojaa tietojohtamisen, tietohallinnon, liiketoimintatiedon hallinnan (business intelligence, BI) ja palvelukeskeisen arvonluonnin teorioihin, jotka auttavat ymmärtämään, miksi moderneja BI-ratkaisuja tarvitaan ja miten ne luovat arvoa organisaatioille. Tietoperustassa käydään lisäksi läpi big datan ja tietomallien hyödyntämisen periaatteet.
Koska työn toimeksiantaja lähestyi raportointia organisaation sisäisenä palveluna, valittiin kehittämisen lähestymistavaksi palvelumuotoilu ja sen menetelmät. Tiedonkeruussa toimeksiantaja toimi sekä tiedonantajana, että aktiivisena osapuolena, joka määritteli työlle minimivaatimukset ja keskeiset rajaukset. Tiedonkeruu tehtiin haastattelemalla kohdeliiketoiminnan kuutta edustajaa. Haastatteluaineiston analyysin perusteella muodostettiin suunnitteluohjurit, käyttäjäpersoona sekä lopulta Service Blueprint kuvaamaan palvelua.
Suunniteltu palvelu kehitettiin kohdeyrityksen tietomallin avulla lisäämällä malliin tarpeellinen puuttunut tieto ja laskemalla halutut asiat DAX-kaavoilla Power BI -ohjelmistossa. Työn toteuttaminen edellytti tietomallin rakenteen ja DAX-kaavojen kirjoittamisen opettelua kehittämisen aikana. Kehittämisvaiheessa raporttien versioita parannettiin iteratiivisesti yhteistyössä kohdeliiketoiminnan kanssa. Raporttien julkaisu tehtiin Power BI:n valmiilla toiminnolla kohdeyrityksen tietoturvapolitiikan mukaisesti.
Työn tilaaja oli lopputulokseen tyytyväinen ja raporttien kehittäminen jatkuu organisaatiossa edelleen. Palvelumuotoilun menetelmät soveltuivat digitaalisen raportoinnin kehittämiseen luontevasti. Jatkossa kohdeyritys hyötyisi palvelukeskeisen arvonluonnin ja palvelukehityksen näkökulmien laajemmasta hyödyntämisestä. Opinnäytetyö teki kohdeliiketoiminnan raportoinnista helpompaa ja automatisoidumpaa. Tätä ratkaisua kannattaa edelleen jatkokehittää.