Metsäpäiväkoti: varhaiskasvatusta luonnossa - lapsen etu
Kotasalo, Kiira (2019)
Kotasalo, Kiira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525019
Tiivistelmä
Työssä selvitetään, millaisia negatiivisia vaikutuksia kaupungistumisella on terveyteemme ja hyvinvointiimme sekä millaisia positiivisia vaikutuksia luonnossa ololla on. Kuinka varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ilmeneviä oppimisen alueita pystyy toteuttamaan luonnonympäristössä metsäpäiväkodissa. Osana opinnäytetyötä on luotu kompakti opas. Oppaasta ilmenee, miten lapsi hyötyy luonnossa olosta varhaiskasvatuksessa, luonnon hyödyistä kasvattajalle sekä mistä luontotoiminnasta löytää lisää tietoa. Opas on suunnattu varhaiskasvattajille tietopaketiksi.
Aihe on ajankohtainen ja haastaa ajatusta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta perinteisessä päiväkodissa. Työssä pohditaan voisiko metsäpäiväkoti ja luonnossa tapahtuva toiminta tarjota lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ajatellen paremman kasvuympäristön kuin perinteinen päiväkoti.
Metsäpäiväkoti on päiväkoti, jossa suuri osa päivästä vietetään ulkona luonnossa. Toiminta tapahtuu pääasiallisesti metsässä tai muussa rakentamattomassa ympäristössä. Luonnossa kotonaan on toimintamuoto, jonka pääpaino on luontoliikunnassa sekä luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Toiminnan perusta on viettää ulkoilmaelämää säällä kuin säällä. (Luonnossa kotonaan 2019a.)
Aineistoa on kerätty haastattelemalla kahta kunnallisen Luonnossa kotonaan -päiväkotiryhmän varhaiskasvatuksen opettajaa sekä havainnoimalla metsäryhmän luontotoimintaa. Havainnointia on myös tehty työharjoittelussa yksityisessä Luonnossa kotonaan -päiväkodissa. Työn tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja hankkeita.
Työssä saatiin selville, että luonnossa ololla on monenlaisia hyviä fyysisiä ja psyykkisiä vaikutuksia terveydellemme ja hyvinvoinnillemme. Luonnosta etääntymisellä on haitallisia vaikutuksia. Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että monimuotoinen ja vaihteleva luonnonympäristö, jossa lapsi pääsee liikkumaan monipuolisesti ja mielikuvitus ja aistit heräävät, parantaa lapsen oppimisen edellytyksiä. Ympäristö edesauttaa varhaiskasvatussuunnitelman mukaisten oppimisen alueiden toteutumista.
Työn tulosten pohjalta on tultu siihen johtopäätökseen, että metsäpäiväkoti pystyy tarjoamaan perinteistä päiväkotia paremmin kokonaisvaltaisesti laadukasta kasvatusta ja opetusta kasvavalle lapselle. Päätelmä perustuu tuloksiin luonnosta etääntymisen haitoista ja luonnossa olon hyödyistä sekä tuloksiin oppimisen alueiden toteutumisesta luonnossa.
Aihe on ajankohtainen ja haastaa ajatusta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta perinteisessä päiväkodissa. Työssä pohditaan voisiko metsäpäiväkoti ja luonnossa tapahtuva toiminta tarjota lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ajatellen paremman kasvuympäristön kuin perinteinen päiväkoti.
Metsäpäiväkoti on päiväkoti, jossa suuri osa päivästä vietetään ulkona luonnossa. Toiminta tapahtuu pääasiallisesti metsässä tai muussa rakentamattomassa ympäristössä. Luonnossa kotonaan on toimintamuoto, jonka pääpaino on luontoliikunnassa sekä luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Toiminnan perusta on viettää ulkoilmaelämää säällä kuin säällä. (Luonnossa kotonaan 2019a.)
Aineistoa on kerätty haastattelemalla kahta kunnallisen Luonnossa kotonaan -päiväkotiryhmän varhaiskasvatuksen opettajaa sekä havainnoimalla metsäryhmän luontotoimintaa. Havainnointia on myös tehty työharjoittelussa yksityisessä Luonnossa kotonaan -päiväkodissa. Työn tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja hankkeita.
Työssä saatiin selville, että luonnossa ololla on monenlaisia hyviä fyysisiä ja psyykkisiä vaikutuksia terveydellemme ja hyvinvoinnillemme. Luonnosta etääntymisellä on haitallisia vaikutuksia. Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että monimuotoinen ja vaihteleva luonnonympäristö, jossa lapsi pääsee liikkumaan monipuolisesti ja mielikuvitus ja aistit heräävät, parantaa lapsen oppimisen edellytyksiä. Ympäristö edesauttaa varhaiskasvatussuunnitelman mukaisten oppimisen alueiden toteutumista.
Työn tulosten pohjalta on tultu siihen johtopäätökseen, että metsäpäiväkoti pystyy tarjoamaan perinteistä päiväkotia paremmin kokonaisvaltaisesti laadukasta kasvatusta ja opetusta kasvavalle lapselle. Päätelmä perustuu tuloksiin luonnosta etääntymisen haitoista ja luonnossa olon hyödyistä sekä tuloksiin oppimisen alueiden toteutumisesta luonnossa.