Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

VANHEMMAN JA LAPSEN VÄLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TUKEMINEN VARHAISKASVATUKSESSA: Menetelmäkansio päiväkoti Tammenterhoon

Rautanen, Anna; Savolainen, Jenny; Vuori, Mira (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.326Mt)
Menetelmäkansio (4.186Mt)
Lataukset: 


Rautanen, Anna
Savolainen, Jenny
Vuori, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön keinoja vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemiseen pedagogisten menetelmien avulla. Tavoitteena oli luoda menetelmäkansio vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen varhaiskasvatuksen ollessa muutoksessa, kun perheen kanssa tehtävä yhteistyö lisääntyy yhteiskunnallisten vaatimusten vuoksi ja perheiden arki on erilaista kuin aiemmin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yksityiseen päiväkoti Tammenterhoon Pornaisiin, josta aihe on lähtöisin.

Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus on erittäin tärkeä osa-alue lapsen sosiaalis-emotionaalisten taitojen kehittymisessä. Nämä taidot ovat tärkeitä ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä perheen sisäisen kommunikoinnin kannalta. Lapsen ja vanhemman välisellä vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys pitkälle elämään, jopa aikuisuuteen saakka.

Opinnäytetyössä on käytetty menetelminä avointa haastattelua ja havainnointia. Lisäksi aiheesta kerättiin tietoa teorian ja tutkimusten avulla. Menetelmäkansioon on koottu keskeisiä menetelmiä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemiseksi varhaiskasvattajille. Menetelmien valinnassa on huomioitu haastattelun ja havainnoinnin tulokset. Menetelmäkansio on jaoteltu neljään teemaan.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työlle asetetut tavoitteet saavutettiin. Menetelmäkansio on käytännönläheinen ja teoriatietoon perustuva. Työnantajatahoa osallistettiin läpi työn ja vuorovaikutuksellinen osaaminen tehtiin näkyväksi. Työssä huomioitiin yhteiskunnallinen sekä yksilöllinen näkökulma lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukemisessa.
 
The purpose of the thesis was to add methods for the staff of early childhood education to support the parent-child interaction with the help of pedagogic methods. The objective was to create a method folder to support the parent-child interaction in early childhood education. The subject of the thesis is extremely topical now when the early childhood education is in change and the cooperation with the families increases because of social phenomena and the everyday life of families is different than earlier. The thesis was carried out for the private day care centre Tammenterho as a functional thesis. The parent-child interaction is an extremely important part of the development of the social-emotional skills of the child. These skills are important from the point of view of comprehensive welfare and the communication inside the family. The parent-child interaction has important significance in life even until adulthood. An open interview and observation were used as methods in the thesis. Furthermore, the information about the subject was gathered with the help of theory and studies. In the method folder central methods were collected for the early childhood educator to support the parent-child interaction. While choosing the methods attention was paid to the results of the interview and observations. The method folder was divided into four themes. As a conclusion we can state that the objectives set for the work were achieved. The method folder is practical and based on the theoretical information. The commissioners’ needs and views were taken into account throughout the work and the interactive knowledge was made seen. In the work attention was paid to a social and individual point of view when supporting parent-child interaction.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste