Virtuaaliympäristön äänimaailman suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla
Miettinen, Mirko (2019)
Miettinen, Mirko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on virtuaaliympäristön äänimaailman suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla. Toimeksiantajana työssä toimi lahtelainen Revulon-niminen IT-alan yritys. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia keinoja äänisuunnittelijalla, -ohjelmoijalla ja -teknikolla on käytettävissä 3D-ympäristön äänimaailman toteuttamista varten. Projektin työstäminen aloitettiin 3D-ympäristön suunnittelusta. Kun visuaalista puolta koskeva suunnitelma oli valmis, tehtiin myös äänisuunnitelma. Siihen kirjattiin lista tarvittavista äänistä, joita kyseisessä ympäristössä olisi mahdollisesti havaittavissa. Ennen äänityssessioita tutustuttiin eri äänitystapojen ja mikrofonien käyttötarkoituksiin. Myös muutamaa 3D-ympäristön luomisen kannalta oleellisinta signaaliprosessoria opeteltiin käyttämään. Lopulta äänitetyt ääniraidat asetettiin virtuaaliseen 3D-ympäristöön vertailun vuoksi kolmella eri äänityökalulla: Unityn omalla äänimoottorilla sekä FMOD- ja Steam Audio-nimisillä äänityökaluilla. Lopputulemana todettiin Steam Audion tarjoamien ominaisuuksien puoltavan sen käyttöönottoa niin helppokäyttöisyyden, kuin realistisien lopputuloksienkin kannalta. Varsinainen sovellus tehtiin Steam Audiota hyödyntäen, ja se luovutettiin Revulonille demonstraatiokäyttöön.