Unen merkitys oppimiseen, koulunkäyntiin ja hyvinvointiin -Podcast -jakso ja opas yhdeksäsluokkalaisille
Evikoski, Reeta; Kemppainen, Johanna; Laakso, Heidi (2019)
Evikoski, Reeta
Kemppainen, Johanna
Laakso, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525163
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhdeksäsluokkalaisille podcast -jakso sekä opas aiheesta unen merkitys oppimiseen, koulunkäyntiin ja hyvinvointiin. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Kuitinmäen koulu ja kohderyhmänä olivat kyseisen koulun yhdeksäsluokkalaiset. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietämystä unesta ja sen merkityksestä nuorten elämässä sekä tarjota oppilaille ajankohtaista tietoa siitä, kuinka he voivat parantaa omia nukkumistottumuksia. Tavoitteena oli toteuttaa mielenkiintoinen ja informatiivinen podcast -jakso, jota voi hyödyntää ajankohtaisena opetusmenetelmänä ja terveyskasvatuksen työvälineenä. Tavoitteena oli myös laatia helppolukuinen ja selkeä kirjal-linen opas opinnäytetyön keskeisimmistä asioista.
Podcast -jakson ja oppaan sisältö ja tietoperusta on haettu ajantasaisen näytön julkaisuista kansainvälisiä lääke- ja hoitotieteen tietokantoja sekä alan kirjallisuutta hyödyntäen. Tieto-perustana toimi lisäksi uniasiantuntija Minna Kuosmasen haastattelu. Yhdeksäsluokkalaisia osallistettiin alusta asti kartoittamalla heidän toiveitaan podcast -jaksossa käsiteltävistä tee-moista uneen liittyen. Esikartoituskysely toteutettiin lokakuun alussa 2019. Kyselyyn vastanneiden (n=68) palautteet otettiin huomioon podcast -jakson käsikirjoitusta tehdessä.
Toiminnallinen osuus eli podcast -jakson nauhoitus toteutettiin lokakuussa 2019 Laurea-ammattikorkeakoulussa, Tikkurilan kampuksen tiloissa. Podcast -jakso toteutettiin yhteistyös-sä uniasiantuntija Minna Kuosmasen kanssa. Opas koottiin podcast -jakson nauhoittamisen jälkeen ja siihen poimittiin keskeisimmät asiat yläkoululaisen uneen liittyen. Materiaalit toi-mitettiin Kuitinmäen kouluun terveystiedon opettajalle, joka kuuntelutti podcast -jakson yhdeksäsluokkalaisille terveystiedon oppitunneilla ja kierrätti opasta oppilaiden luettavana.
Podcast -jakson kuunnelleet ja oppaan lukeneet nuoret (n=50) antoivat kirjallisen palautteen kyseisestä jaksosta ja oppaasta. Saamamme palaute oli pääosin myönteistä. Saimme palaut-teen myös terveystiedon opettajalta ja kouluterveydenhoitajalta, ja heidän palautteensa perusteella podcast -jaksoa ja laatimaamme opasta voisi hyödyntää myös jatkossa terveyskas-vatuksen tukena. Terveydenhoitaja toivoi opasta myös omaan käyttöön yläkoululaisille jaettavaksi uniohjauksen yhteydessä. Tuottamamme materiaali on Kuitinmäen koulun käytettävissä. Kehitysehdotuksena podcast -jakso voisi toimia myös oppilaille jaettuna ja opas voisi olla li-säksi ladattavissa puhelimeen tai muuhun mobiilisovellukseen.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan hyvin pidetty ja tuotoksia voi tulevaisuudessa jakaa myös muiden yläkoulujen käyttöön terveyskasvatuksen ja ohjauksen tueksi. The purpose of this thesis was to produce a podcast episode for 9th graders as well as a guide about the importance of sleep for learning, studying and well-being. The thesis partner was Kuitinmäki School and the target group was 9th graders in the school. The aim of this thesis was to increase the awareness of sleep and its role in adolescents’ lives and to provide the pupils current information on how to improve their own sleeping habits. The goal was to create an interesting and informative podcast episode that can be used as a current teaching method and as a tool for health education. The aim was also to produce an easy-to-read and clear written guide about the main points of the thesis.
The theoretical basis for the podcast episode and the guide was founded on international databases, the latest medical and nursing science research databases and literature. An interview with a sleep specialist Minna Kuosmanen was also used to gather information. The 9th graders were involved from the beginning by finding out about their expectations about the themes in the podcast. The pre-survey was conducted on October 2019. Feedback from the respondents (n = 68) was considered when writing the script for the podcast episode.
The functional part, the recording of the podcast episode, was performed on October 2019 at Laurea University of Applied Sciences in Tikkurila. The podcast episode was conducted in co-operation with the sleep specialist Minna Kuosmanen. The guide was compiled after recording the podcast episode by gathering the essential facts of upper comprehensive school pupils’ sleep. The materials were delivered to Kuitinmäki School health education teacher who listened to the podcast episode with the 9th grades during health education lessons and gave the sleep guide for the pupils to read.
The pupils (n = 50) who listened to the podcast episode and read the guide gave us written feedback about the episode and the guide. The feedback was mainly positive. Feedback was also received from the health education teacher and the school nurse. Based on their feedback, the podcast episode and the guide could continue to be used to support health education. Suggestions for development were that the podcast episode could also be distributed to pupils and the guide could also be downloaded to a phone or other mobile device. The school nurse hoped that the sleep guides were for her own use to be distributed to the pupils. The material produced is available to Kuitinmäki School.
As a whole, the thesis was well received and highly appreciated. The output could be distributed to other upper comprehensive schools in the future to support health education and guidance.
Podcast -jakson ja oppaan sisältö ja tietoperusta on haettu ajantasaisen näytön julkaisuista kansainvälisiä lääke- ja hoitotieteen tietokantoja sekä alan kirjallisuutta hyödyntäen. Tieto-perustana toimi lisäksi uniasiantuntija Minna Kuosmasen haastattelu. Yhdeksäsluokkalaisia osallistettiin alusta asti kartoittamalla heidän toiveitaan podcast -jaksossa käsiteltävistä tee-moista uneen liittyen. Esikartoituskysely toteutettiin lokakuun alussa 2019. Kyselyyn vastanneiden (n=68) palautteet otettiin huomioon podcast -jakson käsikirjoitusta tehdessä.
Toiminnallinen osuus eli podcast -jakson nauhoitus toteutettiin lokakuussa 2019 Laurea-ammattikorkeakoulussa, Tikkurilan kampuksen tiloissa. Podcast -jakso toteutettiin yhteistyös-sä uniasiantuntija Minna Kuosmasen kanssa. Opas koottiin podcast -jakson nauhoittamisen jälkeen ja siihen poimittiin keskeisimmät asiat yläkoululaisen uneen liittyen. Materiaalit toi-mitettiin Kuitinmäen kouluun terveystiedon opettajalle, joka kuuntelutti podcast -jakson yhdeksäsluokkalaisille terveystiedon oppitunneilla ja kierrätti opasta oppilaiden luettavana.
Podcast -jakson kuunnelleet ja oppaan lukeneet nuoret (n=50) antoivat kirjallisen palautteen kyseisestä jaksosta ja oppaasta. Saamamme palaute oli pääosin myönteistä. Saimme palaut-teen myös terveystiedon opettajalta ja kouluterveydenhoitajalta, ja heidän palautteensa perusteella podcast -jaksoa ja laatimaamme opasta voisi hyödyntää myös jatkossa terveyskas-vatuksen tukena. Terveydenhoitaja toivoi opasta myös omaan käyttöön yläkoululaisille jaettavaksi uniohjauksen yhteydessä. Tuottamamme materiaali on Kuitinmäen koulun käytettävissä. Kehitysehdotuksena podcast -jakso voisi toimia myös oppilaille jaettuna ja opas voisi olla li-säksi ladattavissa puhelimeen tai muuhun mobiilisovellukseen.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan hyvin pidetty ja tuotoksia voi tulevaisuudessa jakaa myös muiden yläkoulujen käyttöön terveyskasvatuksen ja ohjauksen tueksi.
The theoretical basis for the podcast episode and the guide was founded on international databases, the latest medical and nursing science research databases and literature. An interview with a sleep specialist Minna Kuosmanen was also used to gather information. The 9th graders were involved from the beginning by finding out about their expectations about the themes in the podcast. The pre-survey was conducted on October 2019. Feedback from the respondents (n = 68) was considered when writing the script for the podcast episode.
The functional part, the recording of the podcast episode, was performed on October 2019 at Laurea University of Applied Sciences in Tikkurila. The podcast episode was conducted in co-operation with the sleep specialist Minna Kuosmanen. The guide was compiled after recording the podcast episode by gathering the essential facts of upper comprehensive school pupils’ sleep. The materials were delivered to Kuitinmäki School health education teacher who listened to the podcast episode with the 9th grades during health education lessons and gave the sleep guide for the pupils to read.
The pupils (n = 50) who listened to the podcast episode and read the guide gave us written feedback about the episode and the guide. The feedback was mainly positive. Feedback was also received from the health education teacher and the school nurse. Based on their feedback, the podcast episode and the guide could continue to be used to support health education. Suggestions for development were that the podcast episode could also be distributed to pupils and the guide could also be downloaded to a phone or other mobile device. The school nurse hoped that the sleep guides were for her own use to be distributed to the pupils. The material produced is available to Kuitinmäki School.
As a whole, the thesis was well received and highly appreciated. The output could be distributed to other upper comprehensive schools in the future to support health education and guidance.