Markkinointisuunnitelma
Joonas, Mansner (2019)
Joonas, Mansner
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625181
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia kattava markkinointisuunnitelma aurinkopaneeleita ja ilmanvaihtopumppuja myyvälle ja asentavalle yritykselle. Tavoitteena oli tehdä yritykselle toimiva ja helposti käytettävä markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys pystyy kasvattamaan yrityksensä tunnettuutta ja sitä kautta myyntiä.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperusta. Tietoperustassa käsitellään mitä markkinointi on sekä mitä asioita pienyrittäjän tulee ottaa huomioon markkinoinnissa. Tietoperustassa on myös syvennytty markkinointisuunnitelman tekemiseen ja sen eri osa-alueisiin. Lisäksi tietoperusta keskittyy toimintaympäristöanalyyseihin. Opinnäyte-työssä käytettiin lähteinä sekä kotimaista, että kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta.
Teoriaosuuden lisäksi tämä opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta, joka on edellä mainitun yrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2020. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään markkinointitoimenpiteet, markkinointikanavat, budjetin sekä markkinointikalenterin vuodelle 2020. Lisäksi on myös kerätty tietoa kilpailijoista sekä alan tulevaisuuden näkymistä. Yksityiskohtaisia tietoja ja toimenpiteitä ei tässä opinnäytetyössä julkaista.
Tuloksena syntyi kattava markkinointisuunnitelma, jota yritys pystyy hyödyntämään omassa liiketoiminnassaan. Markkinointisuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen toiveet ja siitä tehtiin niiden mukainen. Kyseinen suunnitelma on tehty vasta aloittelevan yrityksen markkinointisuunnitelmaksi ja tavoitteena on, että yritys voi lähteä kehittämään markkinointia tämän opinnäytetyön pohjalta.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperusta. Tietoperustassa käsitellään mitä markkinointi on sekä mitä asioita pienyrittäjän tulee ottaa huomioon markkinoinnissa. Tietoperustassa on myös syvennytty markkinointisuunnitelman tekemiseen ja sen eri osa-alueisiin. Lisäksi tietoperusta keskittyy toimintaympäristöanalyyseihin. Opinnäyte-työssä käytettiin lähteinä sekä kotimaista, että kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta.
Teoriaosuuden lisäksi tämä opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta, joka on edellä mainitun yrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2020. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään markkinointitoimenpiteet, markkinointikanavat, budjetin sekä markkinointikalenterin vuodelle 2020. Lisäksi on myös kerätty tietoa kilpailijoista sekä alan tulevaisuuden näkymistä. Yksityiskohtaisia tietoja ja toimenpiteitä ei tässä opinnäytetyössä julkaista.
Tuloksena syntyi kattava markkinointisuunnitelma, jota yritys pystyy hyödyntämään omassa liiketoiminnassaan. Markkinointisuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen toiveet ja siitä tehtiin niiden mukainen. Kyseinen suunnitelma on tehty vasta aloittelevan yrityksen markkinointisuunnitelmaksi ja tavoitteena on, että yritys voi lähteä kehittämään markkinointia tämän opinnäytetyön pohjalta.