Opas myyjän motivointiin
Nevalainen, Noora (2019)
Nevalainen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525091
Tiivistelmä
Esimiehellä on vähän työkaluja myyjien motivointiin. Tämän opinnäytetyön aiheena oli tavoitteellista myyntityötä tekevän myyjän motivointi esimiehen toimesta. Opinnäytetyö on kirjoitettu myyjän näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada esimiehelle työväline myyjän motivointiin ja myynnin edistäminen motivoinnin kautta. Valmiista opinnäytetyöstä esimies saa tietoa, jolla hän pystyy kouluttamaan myyjistään parempia ja motivoituneempia myyjiä.
Opinnäytetyötä varten tekemäni kyselyn avulla selvitettiin myyjien ja esimiesten näkemyksiä motivoinnin nykytilasta työpaikalla, sekä sitä, kuinka motivointia tulisi työpaikalla kehittää. Motivaatiota tutkittiin perehtymällä kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyvään muuhun kirjoitettuun aineistoon sekä tutkimuksiin. Motivaatiota on tutkittu laajasti, joten lähdeaineistoa työlle oli riittävästi.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että motivointia harjoitetaan työpaikalla, mutta kehitettävää myös löytyy. Rahalla motivointi oli yleisin motivoinnin keino, mutta sekä myyjät että esimiehet tiedostavat sen, ettei rahalla motivointi riitä kauaskantoisesti. Opinnäytetyö antaa monipuolisia konkreettisia keinoja myyjän motivointiin. Opinnäytetyössä on valmiita harjoituksia, joita esimies voi toteuttaa yhdessä myyjän kanssa.
Opinnäytetyötä varten tekemäni kyselyn avulla selvitettiin myyjien ja esimiesten näkemyksiä motivoinnin nykytilasta työpaikalla, sekä sitä, kuinka motivointia tulisi työpaikalla kehittää. Motivaatiota tutkittiin perehtymällä kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyvään muuhun kirjoitettuun aineistoon sekä tutkimuksiin. Motivaatiota on tutkittu laajasti, joten lähdeaineistoa työlle oli riittävästi.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että motivointia harjoitetaan työpaikalla, mutta kehitettävää myös löytyy. Rahalla motivointi oli yleisin motivoinnin keino, mutta sekä myyjät että esimiehet tiedostavat sen, ettei rahalla motivointi riitä kauaskantoisesti. Opinnäytetyö antaa monipuolisia konkreettisia keinoja myyjän motivointiin. Opinnäytetyössä on valmiita harjoituksia, joita esimies voi toteuttaa yhdessä myyjän kanssa.