LIIKETOIMINTASUUNNITELMA OMASTA LIIKEIDEASTA
Klefström, Henry; Pirinen, Jarno (2019)
Klefström, Henry
Pirinen, Jarno
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625183
Tiivistelmä
Livestriimaus, eli reaaliaikainen suoratoisto on yleistynyt 2010-luvulla räjähdysmäisesti. Moni yksityishenkilö on tehnyt reaaliaikaisesti internettiin tuotettavasta sisällöstä itselleen ammatin hyödyntämällä markkinointiyhteistöitä yrityksien kanssa. Nämä markkinointiyhteistyöt ovat painottuneet kuitenkin lähinnä vain suuryrityksille, peliteollisuudelle sekä vain suosituimmille sisällöntuottajille, joilla on tuhansia katsojia. Miten voisi helpottaa kaiken kokoisia ja eri toimialojen yrityksiä (mainostajia) ja reaaliaikaisiasuoratoistajia (livestriimaajia) kohtaamaan paremmin sekä aloittamaan molempia hyödyttävän mainosyhteistyön käyttämällä seurantateknologiaa kauppojen seuraamiseksi?
Opinnäyteyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma kahden yrittäjyyteen erikoistuvan tradenomiopiskelijan liikeidealle ja selvittää opinnäytetyöprosessin taustaselvityksen aikana, oliko markkinoilla kysyntää tai tarvetta kyseiselle palvelulle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sekä opinnäytetyöprosessin aikana pidettiin yhden teemahaastattelun.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma, minkä avulla opinnäytetyön tekijät kokoavat tiimiä perustettavaan yritykseen, hakevat sparrausta sijoittajilta sekä osallistuvat liikeideakilpailuihin. Varsinainen liiketoimintasuunnitelma on salattu, jotta liikeideamme tarkat yksityiskohdan eivät olisi vapaasti kopioitavissa yritystoimintamme alkuvaiheessa. Teoreettisessa osassa tutustumme affiliate-verkkoon ja -markkinointiin, vaikuttajamarkkinointiin, Twitchin toiminta- ja käyttöympäristöön sekä teoreettisesti liiketoimintasuunnitelmaan ja siinä oleviin kysymyksiin.
Opinnäyteyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma kahden yrittäjyyteen erikoistuvan tradenomiopiskelijan liikeidealle ja selvittää opinnäytetyöprosessin taustaselvityksen aikana, oliko markkinoilla kysyntää tai tarvetta kyseiselle palvelulle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sekä opinnäytetyöprosessin aikana pidettiin yhden teemahaastattelun.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma, minkä avulla opinnäytetyön tekijät kokoavat tiimiä perustettavaan yritykseen, hakevat sparrausta sijoittajilta sekä osallistuvat liikeideakilpailuihin. Varsinainen liiketoimintasuunnitelma on salattu, jotta liikeideamme tarkat yksityiskohdan eivät olisi vapaasti kopioitavissa yritystoimintamme alkuvaiheessa. Teoreettisessa osassa tutustumme affiliate-verkkoon ja -markkinointiin, vaikuttajamarkkinointiin, Twitchin toiminta- ja käyttöympäristöön sekä teoreettisesti liiketoimintasuunnitelmaan ja siinä oleviin kysymyksiin.