Välipalakori ikäihmisille : Ideasta tuotteeksi käyttäjälähtöisen tuotekehityksen avulla
Kirjonen, Sami (2010)
Kirjonen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116647
Tiivistelmä
Yksi tulevaisuuden ilmiöistä on väestön huomattava ikääntyminen kaikissa kehittyneissä teollisuusmaissa. Ikäihmisen hyvä arki koostuu myös hyvästä ruoasta ja jokaiselle ikäihmiselle tulisi antaa mahdollisuus hyvään ja terveelliseen ruokaan. Tällä tutkimuksella selvitettiin tarvetta ikäihmisille suunnattuun välipalakoriin. Tavoitteena oli Kotikori-idean pohjalta kehittää ikäihmisille, käyttäjälähtöistä tuotekehitystä apuna käyttäen tuote nimeltään Kotikori. Välipaloja sisältävän Kotikorin tarkoituksena on tarjota terveellisiä ja monipuolisia välipaloja kotona asuville ikäihmisille.
Idea Kotikoriin on lähtenyt Active Life Villagen ja Aalto Yliopiston seniori palveluiden kehittämispäivästä kesällä 2009. Toimeksiantaja tälle tutkimukselle on Active Life Village. Tuotekehitysprosessia on toteutettu Laurea-ammattikorkeakoulussa, jossa tämän opinnäytetyöntekijä on yhdistänyt käyttäjätiedon Kotikori-ideaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy käyttäjälähtöiseen tuotekehitykseen. Teoriaosuuteen sisältyy tuotekehitysprojektin selventäminen. Teoreettinen viitekehys asetetaan lähtemään liikkeelle idean syntymisestä, josta siirrytään käyttäjälähtöisen tuotekehitysprosessin tarkasteluun. Tämä opinnäytetyö painottuu käsittämään uuden innovaation alkuvaiheen käyttäjälähtöiseen tuotekehitykseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla kahdeksaa ikäihmistä, jotka tuotetta testasivat. Tutkimustieto on saatu käyttäjälähtöisestä tuotekehitysprosessista, jossa käyttäjät ovat keskiössä tiedon tuottamisessa. Prosessissa on haettu vastauksia tuotekehityksen erivaiheisiin, jotta tuotetta pystyttiin kehittämään edelleen. Testaukseen osallistuneet ikäihmiset kokeilivat tuotetta normaalin arjen yhteydessä omassa kodissaan.
Tutkimustulosten perusteella on pääteltävissä, että tarvetta olisi Kotikorin kaltaiselle tuotteelle. Saadun käyttäjätiedon avulla voidaan perustella tarpeelliseksi tuotteen jatkokehittämistä. Kotikorin jatkotutkimuksissa tuotetta pitäisi testata niin sanotusti oikealla kohderyhmällä, jotta saataisiin selvitettyä tuotteen tarpeellisuus perinpohjaisesti. Tämän tutkimuksen tuotoksena ovat johtopäätösluvussa esiteltävät kehittämisehdotukset, joiden pohjalta tuotteen jatkotestaus on mahdollista käynnistää.
Idea Kotikoriin on lähtenyt Active Life Villagen ja Aalto Yliopiston seniori palveluiden kehittämispäivästä kesällä 2009. Toimeksiantaja tälle tutkimukselle on Active Life Village. Tuotekehitysprosessia on toteutettu Laurea-ammattikorkeakoulussa, jossa tämän opinnäytetyöntekijä on yhdistänyt käyttäjätiedon Kotikori-ideaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy käyttäjälähtöiseen tuotekehitykseen. Teoriaosuuteen sisältyy tuotekehitysprojektin selventäminen. Teoreettinen viitekehys asetetaan lähtemään liikkeelle idean syntymisestä, josta siirrytään käyttäjälähtöisen tuotekehitysprosessin tarkasteluun. Tämä opinnäytetyö painottuu käsittämään uuden innovaation alkuvaiheen käyttäjälähtöiseen tuotekehitykseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla kahdeksaa ikäihmistä, jotka tuotetta testasivat. Tutkimustieto on saatu käyttäjälähtöisestä tuotekehitysprosessista, jossa käyttäjät ovat keskiössä tiedon tuottamisessa. Prosessissa on haettu vastauksia tuotekehityksen erivaiheisiin, jotta tuotetta pystyttiin kehittämään edelleen. Testaukseen osallistuneet ikäihmiset kokeilivat tuotetta normaalin arjen yhteydessä omassa kodissaan.
Tutkimustulosten perusteella on pääteltävissä, että tarvetta olisi Kotikorin kaltaiselle tuotteelle. Saadun käyttäjätiedon avulla voidaan perustella tarpeelliseksi tuotteen jatkokehittämistä. Kotikorin jatkotutkimuksissa tuotetta pitäisi testata niin sanotusti oikealla kohderyhmällä, jotta saataisiin selvitettyä tuotteen tarpeellisuus perinpohjaisesti. Tämän tutkimuksen tuotoksena ovat johtopäätösluvussa esiteltävät kehittämisehdotukset, joiden pohjalta tuotteen jatkotestaus on mahdollista käynnistää.