Markkinointiviestintäsuunnitelma - case uudis- ja saneerausrakentamisen yritys
Hellas, Minna (2010)
Hellas, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma uudis- ja saneerausrakentamisen alalla toimivalle yritykselle. Case-yritys toimii business to business –markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia business to business –markkinointiviestintää ja rakentaa sen pohjalta ajantasainen markkinointiviestintäsuunnitelma case-yritykselle. Tavoitteena oli saada yhtenäinen suunnitelma, jonka avulla voidaan ylläpitää nykyisiä asiakassuhteita ja luoda uusia suhteita.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin business to business –toimintaympäristöä sekä –markkinointiviestintää. Keskeisiä käsiteitä olivat markkinointiviestintäkeinot eli mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen sekä tiedotus- ja suhdetoiminta. Tämän lisäksi on tarkasteltu markkinointiviestintäsuunnitelmaa teorian avulla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodeina käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Dokumenttianalyysiä käytettiin teoriaosuuteen sekä case-yrityksen tilanneanalyyseihin. Yrityksen toimitusjohtajan haastattelulla kartoitettiin myös yrityksen tilanneanalyysejä. Itse tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jossa haastateltiin case-yrityksen nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tarvittavat tiedot markkinointiviestintäsuunnitelman tekemiseen.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi asioiksi markkinointiviestintäsuunnitelmassa osoittautui henkilökohtaisen myyntityön tärkeys asiakassuhteita hoidettaessa sekä asiakkaiden tarpeiden selvittäminen ja kuuleminen. Myös Internet-mainonta, ammattilehtien mainokset/artikkelit ja ammattimessut nousivat keskeisiksi markkinointiviestintäkeinoiksi. Muita keskeisiä käsitteitä olivat jatkuva vuorovaikutus kaikkien yrityksen sidosryhmien välillä sekä kaksisuuntainen markkinointiviestintä. Näiden avulla yritys pystyy saamaan pitkäikäisiä yhteistyö- ja asiakassuhteita.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin business to business –toimintaympäristöä sekä –markkinointiviestintää. Keskeisiä käsiteitä olivat markkinointiviestintäkeinot eli mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen sekä tiedotus- ja suhdetoiminta. Tämän lisäksi on tarkasteltu markkinointiviestintäsuunnitelmaa teorian avulla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodeina käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Dokumenttianalyysiä käytettiin teoriaosuuteen sekä case-yrityksen tilanneanalyyseihin. Yrityksen toimitusjohtajan haastattelulla kartoitettiin myös yrityksen tilanneanalyysejä. Itse tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jossa haastateltiin case-yrityksen nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tarvittavat tiedot markkinointiviestintäsuunnitelman tekemiseen.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi asioiksi markkinointiviestintäsuunnitelmassa osoittautui henkilökohtaisen myyntityön tärkeys asiakassuhteita hoidettaessa sekä asiakkaiden tarpeiden selvittäminen ja kuuleminen. Myös Internet-mainonta, ammattilehtien mainokset/artikkelit ja ammattimessut nousivat keskeisiksi markkinointiviestintäkeinoiksi. Muita keskeisiä käsitteitä olivat jatkuva vuorovaikutus kaikkien yrityksen sidosryhmien välillä sekä kaksisuuntainen markkinointiviestintä. Näiden avulla yritys pystyy saamaan pitkäikäisiä yhteistyö- ja asiakassuhteita.