Espoo suositummaksi kongressikaupungiksi - kehityskohteita kongressitoiminnassa
Lehmusto, Elina; Kneckt, Tanja (2010)
Lehmusto, Elina
Kneckt, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216760
Tiivistelmä
Teknologian kehittymisen myötä on keskusteltu paljon henkilökohtaisen kohtaamisen merki-tyksestä ja tarpeellisuudesta. Vaikka kehittynyt tekniikka on vähentänyt yritysmaailmassa tarvetta matkustaa, ei sen vaikutus ulotu kuitenkaan kongressimaailmaan. Kongressien tarkoi-tuksena ei ole vain tiedon välittäminen, vaan yhtä tärkeää on osallistujien mahdollisuus ver-kostoitua ja kommunikoida.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla, minkälainen mieli-kuva kongressialan ammattilaisilla on Espoosta kongressikaupunkina ja mitä he odottavat kongressipaikoilta ja kongressikaupungilta. Työn toimeksiantajana toimi Espoon Matkailu Oy. Tavoitteenamme oli tutkia kongressimatkailun tämän hetkistä tilannetta Espoossa kongres-sialan ammattilaisten näkökulmasta sekä pohtia kehityskohteita kongressitoiminnassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelimme pääosin pääkaupunkiseudulla toimivia PCO-toimistojen (Professional Congress Organizer) edustajia. Haastattelumenetelmä-nä käytimme teemahaastattelua. Selvitimme vastaajien mielikuvaa Espoosta, Espoon kilpaili-joita ja kongressikaupunkien välistä kilpailutilannetta sekä kongressimatkailun trendejä ja tulevaisuutta. Tärkeimmäksi teemaksi nousi kongressiammattilaisten odotukset kongressikau-punkia kohtaan. Selvitimme erityisesti odotuksia kongressipaikasta, majoituksesta, liikkumi-sesta, ja oheisohjelmasta. Haastatteluiden pohjalta kokosimme SWOT-analyysin, jonka avulla jäsensimme saamamme tiedon havainnollisempaan muotoon.
Haastateltujen mielipiteet olivat yhteneväisiä ja Espooseen liitettiin mielikuvia koskematto-masta luonnosta, merestä ja väljyydestä sekä turvallisuudesta. Kongressipaikoista tunnetuin oli Otaniemessä sijaitseva Dipoli. Espoossa sijaitsevat suuret kansainväliset yritykset ja Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu lisäävät Espoon vetovoimaa tiedeyhteisössä. Haastatteluista saatujen tulosten mukaan Espoo tunnetaan melko huonosti pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja varsinkin ulkomailla. Espoon kannattaisi hyödyntää pääkaupungin läheisyyttä ja Espoota voisi markkinoida vahvemmin osana pääkaupunkiseutua.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla, minkälainen mieli-kuva kongressialan ammattilaisilla on Espoosta kongressikaupunkina ja mitä he odottavat kongressipaikoilta ja kongressikaupungilta. Työn toimeksiantajana toimi Espoon Matkailu Oy. Tavoitteenamme oli tutkia kongressimatkailun tämän hetkistä tilannetta Espoossa kongres-sialan ammattilaisten näkökulmasta sekä pohtia kehityskohteita kongressitoiminnassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelimme pääosin pääkaupunkiseudulla toimivia PCO-toimistojen (Professional Congress Organizer) edustajia. Haastattelumenetelmä-nä käytimme teemahaastattelua. Selvitimme vastaajien mielikuvaa Espoosta, Espoon kilpaili-joita ja kongressikaupunkien välistä kilpailutilannetta sekä kongressimatkailun trendejä ja tulevaisuutta. Tärkeimmäksi teemaksi nousi kongressiammattilaisten odotukset kongressikau-punkia kohtaan. Selvitimme erityisesti odotuksia kongressipaikasta, majoituksesta, liikkumi-sesta, ja oheisohjelmasta. Haastatteluiden pohjalta kokosimme SWOT-analyysin, jonka avulla jäsensimme saamamme tiedon havainnollisempaan muotoon.
Haastateltujen mielipiteet olivat yhteneväisiä ja Espooseen liitettiin mielikuvia koskematto-masta luonnosta, merestä ja väljyydestä sekä turvallisuudesta. Kongressipaikoista tunnetuin oli Otaniemessä sijaitseva Dipoli. Espoossa sijaitsevat suuret kansainväliset yritykset ja Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu lisäävät Espoon vetovoimaa tiedeyhteisössä. Haastatteluista saatujen tulosten mukaan Espoo tunnetaan melko huonosti pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja varsinkin ulkomailla. Espoon kannattaisi hyödyntää pääkaupungin läheisyyttä ja Espoota voisi markkinoida vahvemmin osana pääkaupunkiseutua.