Yritysten toiveet ja odotukset tapahtumatoimistoille
Kiuttu, Elina (2010)
Kiuttu, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816025
Tiivistelmä
Tapahtumamarkkinointi on osa yritysten markkinointiviestintää ja yhä useampi yritys ulkoistaa tilaisuuksien järjestämisen tapahtumatoimistoille. Kilpailu tapahtuma-alalla on kovaa, ja erilaisia toimijoita on paljon. Siksi toimistojen on ensiarvoisen tärkeää tietää mitä asiakkaat todella haluavat. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysten toiveet ja odotukset tapahtumatoimistoille. Tarkoituksena on selvittää tapahtumatoimistojen
tämänhetkisten asiakkaiden tarpeet.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määritellään tapahtumamarkkinoinnin keskeisimmät käsitteet, tapahtumatoimiston tehtävät sekä onnistunut tapahtuma. Lisäksi
määritellään lyhyesti palvelun ja kumppanuuden käsitteitä. Tutkimus suoritettiin kahdeksan teemahaastattelun avulla, joissa haastateltiin tapahtumiin myönteisesti suhtautuvien yritysten edustajia. Haastatteluiden jokainen teema liittyi edellä mainittuihin teoreettisiin osioihin. Teemat kehiteltiin yhteistyössä tapahtumatoimiston kanssa, ja ne perustuivat työelämän todellisiin tarpeisiin. Haastattelun teemoja olivat: haastateltavien perustiedot, tapahtumatoimiston valinta, onnistunut tapahtuma, yhteistyömuoto tapahtumatoimiston kanssa, yhteistyön laajuus ja kehitettävät asiat.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset vastasivat osittain teoreettista tietoa tapahtumien järjestämisestä. Kuten kirjallisuus painottaa, tulee tapahtuman järjestäjien myös tämän tutkimuksen perusteella kiinnittää erityistä huomiota tapahtuman tavoitteen määrittämiseen ja budjetissa pysymiseen. Yllättävää kuitenkin oli, että tuloksissa painottuvat yritysten toiveet uusille tuoreille ideoille sekä kumppanuuden tarjoamiselle.
Tutkimuksen pohjalta pystyttiin vetämään kolme pääjohtopäätöstä. Yritykset toivovat ja odottavat tapahtumatoimistoilta selkeää tavoitteen määritystä ja sen saavuttamista, tuoreita ideoita ja kumppanuuden tukemista ja tarjoamista. Näiden johtopäätösten pohjalta voitaisiin aloittaa tapahtumatoimistojen palveluiden parantaminen.
tämänhetkisten asiakkaiden tarpeet.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määritellään tapahtumamarkkinoinnin keskeisimmät käsitteet, tapahtumatoimiston tehtävät sekä onnistunut tapahtuma. Lisäksi
määritellään lyhyesti palvelun ja kumppanuuden käsitteitä. Tutkimus suoritettiin kahdeksan teemahaastattelun avulla, joissa haastateltiin tapahtumiin myönteisesti suhtautuvien yritysten edustajia. Haastatteluiden jokainen teema liittyi edellä mainittuihin teoreettisiin osioihin. Teemat kehiteltiin yhteistyössä tapahtumatoimiston kanssa, ja ne perustuivat työelämän todellisiin tarpeisiin. Haastattelun teemoja olivat: haastateltavien perustiedot, tapahtumatoimiston valinta, onnistunut tapahtuma, yhteistyömuoto tapahtumatoimiston kanssa, yhteistyön laajuus ja kehitettävät asiat.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset vastasivat osittain teoreettista tietoa tapahtumien järjestämisestä. Kuten kirjallisuus painottaa, tulee tapahtuman järjestäjien myös tämän tutkimuksen perusteella kiinnittää erityistä huomiota tapahtuman tavoitteen määrittämiseen ja budjetissa pysymiseen. Yllättävää kuitenkin oli, että tuloksissa painottuvat yritysten toiveet uusille tuoreille ideoille sekä kumppanuuden tarjoamiselle.
Tutkimuksen pohjalta pystyttiin vetämään kolme pääjohtopäätöstä. Yritykset toivovat ja odottavat tapahtumatoimistoilta selkeää tavoitteen määritystä ja sen saavuttamista, tuoreita ideoita ja kumppanuuden tukemista ja tarjoamista. Näiden johtopäätösten pohjalta voitaisiin aloittaa tapahtumatoimistojen palveluiden parantaminen.