Technical and operational requirements of a camera monitoring centre for an art exhibition
Eloranta, Samu (2019)
Eloranta, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925533
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu Didrichsenin taidemuseon kanssa tehtyyn yhteistyöhön tulevaan huomattavaan taidenäyttelyyn liittyen. Taidenäyttely vaati kameravalvomon suunnittelemista, johon taidemuseo tarvitsi opastusta. Työn tavoitteena oli selvittää mitä teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia kameravalvomon suunnittelussa tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksen muodossa ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistotukimusta. Aineistotutkimukseen päädyttiin, sillä Didrichsenin taidemuseolta saatu materiaali soveltui hyvin tutkimuksen tavoitteeseen. Havaintoja ja konsultaatioita käytettiin myös tiedonkeruumenetelminä. Tuloksien analysointi auttoi kameravalvomon suunnitteluprosessin kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käytetty kirjallisuus koostui eurooppalaisista standardeista hälytyskeskuksille, lainsäädännöstä, sekä museoiden turvallisuuteen liittyvistä lähteistä. Eurooppalaiset hälytyskeskuksien standardit sisälsivät hyvin käyttökelpoisia ohjeita, joita voitiin soveltaa kameravalvomon suunnitteluprosessiin. Lainsäädäntö koski hätäuloskäyntejä, paloturvallisuutta, sekä henkilötietojen käsittelytapoja. Museoiden turvallisuuteen liittyvistä lähteistä saatiin sovellettavia alan käytäntötapoja sekä hyödyllistä tietoa museoiden turvallisuusmenetelmistä.
Tuloksena selvitettiin, että huomattavaan taidenäyttelyyn soveltuvan kameravalvomon suunnitteluprosessia on lähestyttävä kolmesta eri näkökulmasta. On huomioitava tekniset ja toiminnalliset vähimmäisvaatimukset, optimaaliset saavutettavissa olevat tavoitteet, sekä museon ja näyttelyn omat rajoitteet ja vaatimukset. Jokainen suunnitteluprosessi on tehtävä tapauskohtaisesti erikseen, sillä museosta ja näyttelystä riippuvat muuttuvat tekijät vaikuttavat suunnitteluprosessin lopputulokseen.
Opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksen muodossa ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistotukimusta. Aineistotutkimukseen päädyttiin, sillä Didrichsenin taidemuseolta saatu materiaali soveltui hyvin tutkimuksen tavoitteeseen. Havaintoja ja konsultaatioita käytettiin myös tiedonkeruumenetelminä. Tuloksien analysointi auttoi kameravalvomon suunnitteluprosessin kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käytetty kirjallisuus koostui eurooppalaisista standardeista hälytyskeskuksille, lainsäädännöstä, sekä museoiden turvallisuuteen liittyvistä lähteistä. Eurooppalaiset hälytyskeskuksien standardit sisälsivät hyvin käyttökelpoisia ohjeita, joita voitiin soveltaa kameravalvomon suunnitteluprosessiin. Lainsäädäntö koski hätäuloskäyntejä, paloturvallisuutta, sekä henkilötietojen käsittelytapoja. Museoiden turvallisuuteen liittyvistä lähteistä saatiin sovellettavia alan käytäntötapoja sekä hyödyllistä tietoa museoiden turvallisuusmenetelmistä.
Tuloksena selvitettiin, että huomattavaan taidenäyttelyyn soveltuvan kameravalvomon suunnitteluprosessia on lähestyttävä kolmesta eri näkökulmasta. On huomioitava tekniset ja toiminnalliset vähimmäisvaatimukset, optimaaliset saavutettavissa olevat tavoitteet, sekä museon ja näyttelyn omat rajoitteet ja vaatimukset. Jokainen suunnitteluprosessi on tehtävä tapauskohtaisesti erikseen, sillä museosta ja näyttelystä riippuvat muuttuvat tekijät vaikuttavat suunnitteluprosessin lopputulokseen.