Tapahtumien näkyvyys kaupunkiympäristössä ja niiden hyödyntäminen yrittäjien toiminnassa : case: Provinssi
Karhu, Veera (2019)
Karhu, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025694
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, kuinka Provinssi näkyy Seinäjoen kaupunkiympäristössä, sekä miten yrittäjät hyödyntävät tapahtumia omassa toiminnassaan. Tarkoituksena oli laatia kehittämisehdotuksia, joita voidaan hyödyntää tulevien hankkeiden suunnittelussa, sekä tapahtumatoimintojen ja yrittäjien toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Seinäjoen kaupunkiympäristön toimiala.
Opinnäytetyön tietoperustaa lähestyttiin kaupunkiympäristön ja tapahtumien suhteen pohjalta. Teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat tapahtumat ja niiden taloudellinen merkitys, kaupunki-imago ja -brändi, tapahtumamatkailu, sekä tapahtumamarkkinointi kaupungin näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin yhdessä tutkimusaineiston kanssa kehittämisehdotuksia muodostettaessa.
Menetelminä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun avulla haastateltiin keskustan yrittäjiä ja selvitettiin yrittäjien ajatuksia ja kokemuksia tapahtumien hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassaan. Lisäksi kartoitettiin yrittäjien toiveita kaupunkiympäristön kehittämiseen ja tapahtumatoimintaan liittyen. Yrittäjien haastatteluista nousi usein esille Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen toiminta ympärivuotisen tapahtumatoiminnan tarjoajana, minkä johdosta päätettiin haastatella Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen Selmu ry:n toiminnanjohtajaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet kehittämisehdotukset toteutettiin analysoimalla tutkimusmenetelmien avulla kerätty aineisto ja laatimalla tuloksista kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotukset jaettiin teemahaastattelurungon pääteemojen mukaan. Teemoja olivat kaupunkiympäristö, yrittäjät, sekä tapahtumat.
Kaupunkiympäristön tulosten perusteella käy ilmi haastateltavien toivovan puistojen ja muiden viheralueiden parempaa hyödyntämistä ja ympärivuotisia käyttömahdollisuuksia. Keskustan yleisilmeen vetovoimaisuuden lisääminen, tyhjien liiketilojen hyödyntäminen ja festivaalirakentamisen keskittäminen olivat myös tulkinnassa ilmenneitä kehitystoiveita. Tulosten perusteella yrittäjien aktivointi tapahtumien aikaiseen markkinointiin, monipuolisen ja ympärivuotisen tapahtumakulttuurin tukeminen, sekä tapahtumien ja matkailun parempi ymmärtäminen toisiaan tukevina kokonaisuuksina tukisivat Seinäjoen kaupunkiympäristön kehittymistä tapahtumia ja yrittäjien toimintaa tukevaan suuntaan.
Opinnäytetyön tietoperustaa lähestyttiin kaupunkiympäristön ja tapahtumien suhteen pohjalta. Teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat tapahtumat ja niiden taloudellinen merkitys, kaupunki-imago ja -brändi, tapahtumamatkailu, sekä tapahtumamarkkinointi kaupungin näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin yhdessä tutkimusaineiston kanssa kehittämisehdotuksia muodostettaessa.
Menetelminä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelun avulla haastateltiin keskustan yrittäjiä ja selvitettiin yrittäjien ajatuksia ja kokemuksia tapahtumien hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassaan. Lisäksi kartoitettiin yrittäjien toiveita kaupunkiympäristön kehittämiseen ja tapahtumatoimintaan liittyen. Yrittäjien haastatteluista nousi usein esille Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen toiminta ympärivuotisen tapahtumatoiminnan tarjoajana, minkä johdosta päätettiin haastatella Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen Selmu ry:n toiminnanjohtajaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet kehittämisehdotukset toteutettiin analysoimalla tutkimusmenetelmien avulla kerätty aineisto ja laatimalla tuloksista kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotukset jaettiin teemahaastattelurungon pääteemojen mukaan. Teemoja olivat kaupunkiympäristö, yrittäjät, sekä tapahtumat.
Kaupunkiympäristön tulosten perusteella käy ilmi haastateltavien toivovan puistojen ja muiden viheralueiden parempaa hyödyntämistä ja ympärivuotisia käyttömahdollisuuksia. Keskustan yleisilmeen vetovoimaisuuden lisääminen, tyhjien liiketilojen hyödyntäminen ja festivaalirakentamisen keskittäminen olivat myös tulkinnassa ilmenneitä kehitystoiveita. Tulosten perusteella yrittäjien aktivointi tapahtumien aikaiseen markkinointiin, monipuolisen ja ympärivuotisen tapahtumakulttuurin tukeminen, sekä tapahtumien ja matkailun parempi ymmärtäminen toisiaan tukevina kokonaisuuksina tukisivat Seinäjoen kaupunkiympäristön kehittymistä tapahtumia ja yrittäjien toimintaa tukevaan suuntaan.