Markkinointisuunnitelma käytettyjen vaatteiden verkkokaupalle
Salmi, Joonas (2019)
Lataukset:
Salmi, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025731
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona vuonna 2018 perustetulle Suurenmoiset.fi -verkkokaupalle. Toimeksiantajayritys toimii Suomessa vaatteiden jälkimarkkinoilla ja on erikoistunut naisten plussakokoisten vaatteiden ja asusteiden myyntiin. Kyseessä on pieni yhden hengen yritys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayritykselle sen ensimmäinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli luoda suuntaviivat yrityksen tulevien vuosien markkinoinnille sekä tuoda esille konkreettisia markkinointitoimenpiteitä, joiden avulla yritys voi tavoitella menestystä digitaalisessa ympäristössä. Työssä painotettiin erityisesti verkkokaupan asiakasvirran kasvattamista digitaalisen markkinointiviestinnän keinoin.
Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin kattava tietoperusta, joka käsittelee vaatteiden jälkimarkkinoita ja verkkokaupan tilaa Suomessa, markkinoinnin suunnittelua erilaisten lähtökohta-analyysien ja strategioiden kautta sekä markkinoinnin toimenpideohjelmaa. Siinä esitellään myös toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimpia markkinointikeinoja- ja kanavia. Teoriaosuuden tekemisessä on hyödynnetty alan ammattikirjallisuutta, monipuolisia internetlähteitä, kuten erilaisia raportteja ja tilastoja sekä vertaisverkkokauppaa tutkineen professori Hannu Saarijärven esityksiä vertaisverkkokaupan tilasta.
Markkinointisuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoriapohjaa, yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja, benchmarkkausta sekä työn laatijan aikaisempia kokemuksia yrityksen parissa työskentelystä. Työn tuloksena syntyi yksinkertainen, mutta yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrittäjän on helppo lähteä toteuttamaan suunnitelmallista markkinointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayritykselle sen ensimmäinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli luoda suuntaviivat yrityksen tulevien vuosien markkinoinnille sekä tuoda esille konkreettisia markkinointitoimenpiteitä, joiden avulla yritys voi tavoitella menestystä digitaalisessa ympäristössä. Työssä painotettiin erityisesti verkkokaupan asiakasvirran kasvattamista digitaalisen markkinointiviestinnän keinoin.
Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin kattava tietoperusta, joka käsittelee vaatteiden jälkimarkkinoita ja verkkokaupan tilaa Suomessa, markkinoinnin suunnittelua erilaisten lähtökohta-analyysien ja strategioiden kautta sekä markkinoinnin toimenpideohjelmaa. Siinä esitellään myös toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimpia markkinointikeinoja- ja kanavia. Teoriaosuuden tekemisessä on hyödynnetty alan ammattikirjallisuutta, monipuolisia internetlähteitä, kuten erilaisia raportteja ja tilastoja sekä vertaisverkkokauppaa tutkineen professori Hannu Saarijärven esityksiä vertaisverkkokaupan tilasta.
Markkinointisuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoriapohjaa, yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja, benchmarkkausta sekä työn laatijan aikaisempia kokemuksia yrityksen parissa työskentelystä. Työn tuloksena syntyi yksinkertainen, mutta yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrittäjän on helppo lähteä toteuttamaan suunnitelmallista markkinointia.