Monogame – Yleiskatsaus ohjelmistokehyksen toimintaan
Niinistö, Joonas (2019)
Niinistö, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125916
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan pelikehitykseen tarkoitetun ohjelmistokehyksen, Monogamen, toimintaan. Työn tavoitteena ei ollut luoda Monogame-sovellusta vaan tutustua tämän ympärillä vaikuttaviin teknisiin tekijöihin ja kokonaisuuteen. Työ jakautuu kolmeen osaan:
Ensimmäisenä on teoria osio, johon sisältyy Monogamen yleinen sekä historiallinen määrittely. Osiossa esitellään myös Monogamen toiminnallisia tekijöitä, kuten erilaisia grafiikka rajapintoja sekä ”välikerroksia”.
Käytännön osuudessa tutustutaan kirjoittajan kehittämään pelisovellukseen ja sen toimintaan Monogamea hyödyntäen. Osion tavoitteena on tutustua ja seurata sovelluksen suorittamista eri alustoilla, kuten Debian Linux- ja Android(mobiili)-ympäristöissä. Pelisovelluksen lähdekoodi on luettavissa työn liiteosiossa. Viimeisessä osiossa tutustutaan hieman uudenlaisiin grafiikkarajapintoihin, joiden voidaan olettaa yleistyvän lähivuosien aikana.
Ensimmäisenä on teoria osio, johon sisältyy Monogamen yleinen sekä historiallinen määrittely. Osiossa esitellään myös Monogamen toiminnallisia tekijöitä, kuten erilaisia grafiikka rajapintoja sekä ”välikerroksia”.
Käytännön osuudessa tutustutaan kirjoittajan kehittämään pelisovellukseen ja sen toimintaan Monogamea hyödyntäen. Osion tavoitteena on tutustua ja seurata sovelluksen suorittamista eri alustoilla, kuten Debian Linux- ja Android(mobiili)-ympäristöissä. Pelisovelluksen lähdekoodi on luettavissa työn liiteosiossa. Viimeisessä osiossa tutustutaan hieman uudenlaisiin grafiikkarajapintoihin, joiden voidaan olettaa yleistyvän lähivuosien aikana.