Hoitohenkilökunnan verensiirto-osaaminen Etelä-Karjalan keskussairaalassa : Koulutuspaketin suunnittelu
Harju, Mari (2019)
Harju, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625221
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoituksena oli tutkia Etelä-Karjalan keskussairaalan (EKKS) verensiirtoja suorittavan hoitohenkilökunnan verensiirto-osaamista. Kehittämistehtävän tavoitteena oli EKKS:n verensiirtokoulutuksen kehittäminen, hoitohenkilökunnan verensiirto-osaamisen lisääminen ja osaamisen ylläpitäminen sekä tämän seurauksena potilasturvallisuuden parantaminen verensiirtojen osalta.
Opinnäytetyötä varten muodostettiin moniammatillinen työryhmä sairaalan verikeskusvastaavista, opinnäytetyötä ohjaavasta anestesia- ja tehohoidon erikoislääkäristä ja opinnäytetyön tekijästä. Lisäksi yhteistyötä tehtiin myös Suomen Punaisen Ristin (SPR) Veripalveluasiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyö oli kolmivaiheinen. Vaiheessa I kerättiin näyttöön perustuvaa tietoa ja perehdyttiin aiheesta jo tehtyihin tutkimuksiin sekä EKKS:n nykyisiin verensiirron opetuskäytäntöihin ja verensiirtoihin liittyviin HaiPro -ilmoituksiin. Vaiheessa II rakennettiin ja toteutettiin palautteen antava Webropol -pohjainen Verensiirto-osaamisen –kartoituskysely. Kysely lähetettiin EKKS:n kuuden eri erikoisalan 382 verensiirtoja suorittavalle hoitajalle, joista 148 vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset taulukoitiin Exceliin ja analysoitiin IBM SPSS 24.0 -ohjelmalla. Tulokset ilmoitettiin frekvensseinä, prosentteina ja ristiintaulukoinnilla. Vaiheessa III Etelä- Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille (Eksote) luotiin verensiirtokyselyn pohjalta räätälöity verensiirtoluento ja organisaation tarpeisiin sopiva Verensiirron taskukortti. Luento toteutettiin Eksoten Kliininen osaaja -luentosarjan yhtenä luentokokonaisuutena ja luennolta kerättiin luentopalaute luennon tarpeellisuuden arviointia ja jatkokehittämistä varten.
Hoitohenkilökunnan verensiirto-osaaminen oli suurimmalta osalta hyvää, mutta puutteita nousi esille joissakin verensiirron kannalta tärkeissä osaamisalueissa, kuten biologisen esikokeen suorittamisessa. Tutkimuksessa tuli esille hoitajien kokemus EKKS:n verensiirtokoulutuksen riittämättömyydestä ja lisäkoulutustarpeesta. The aim of this developmental research thesis was to study the blood transfusion knowledge of the blood transfusion performing nurses in the South-Karelia Central hospital (EKKS). The aim was to develop the blood transfusion education in the Ekks and to improve and maintain the transfusion knowledge of the nursing staff, and by those aims increase the patient´s blood transfusion safety.
A multiprofessional working group was created for this thesis. The members of this group were the reseacher herself, the laboratory nurses of the EKKS blood transfusion center, and the anesthesia- and intensive care doctor, who also tutored this thesis. The blood transfusion lecture needed also collaboration with the experts of the Finnish Red Cros Blood Service (SPR). This developmental reseach thesis was three phased. Firstly, a literature research was conducted to cather evidence based information, and to explore the already done reseaches about the topic. The EKKS present blood transfusion teaching methods and transfusion assosiated HaiPro reports were also explored. Secondly, a Webropol based Blood transfusion-knowledge -survey with feedback function was created, executed and analysed. The survey was sent to 382 nurses in six different special nursing sectors within EKKS and 148 nurses answered it. The results were tabulated in Excel and analysed with IBM SPSS 24.0. They were reported in frequensies, percentages and crosstabulations. Thirdly, a blood transfusion lecture and a Blood transfusion pocket card were created on the basis of the survey, and organisational needs for the whole South Carelian social and health care district (Eksote). The lecture was held as one topic in Eksote´s Clinical expert -lecture setting, where also a lecture feedback was cathered to assess the necessity and improvement of the lecture.
According to the survey, the blood transfusion knowledge of the nurses is mainly good, but in some blood transfusion areas there is significant lack of knowledge such as performing a biological pretest. Nurses felt the present teaching methods insufficient and expressed a need for more education.
Opinnäytetyötä varten muodostettiin moniammatillinen työryhmä sairaalan verikeskusvastaavista, opinnäytetyötä ohjaavasta anestesia- ja tehohoidon erikoislääkäristä ja opinnäytetyön tekijästä. Lisäksi yhteistyötä tehtiin myös Suomen Punaisen Ristin (SPR) Veripalveluasiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyö oli kolmivaiheinen. Vaiheessa I kerättiin näyttöön perustuvaa tietoa ja perehdyttiin aiheesta jo tehtyihin tutkimuksiin sekä EKKS:n nykyisiin verensiirron opetuskäytäntöihin ja verensiirtoihin liittyviin HaiPro -ilmoituksiin. Vaiheessa II rakennettiin ja toteutettiin palautteen antava Webropol -pohjainen Verensiirto-osaamisen –kartoituskysely. Kysely lähetettiin EKKS:n kuuden eri erikoisalan 382 verensiirtoja suorittavalle hoitajalle, joista 148 vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset taulukoitiin Exceliin ja analysoitiin IBM SPSS 24.0 -ohjelmalla. Tulokset ilmoitettiin frekvensseinä, prosentteina ja ristiintaulukoinnilla. Vaiheessa III Etelä- Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille (Eksote) luotiin verensiirtokyselyn pohjalta räätälöity verensiirtoluento ja organisaation tarpeisiin sopiva Verensiirron taskukortti. Luento toteutettiin Eksoten Kliininen osaaja -luentosarjan yhtenä luentokokonaisuutena ja luennolta kerättiin luentopalaute luennon tarpeellisuuden arviointia ja jatkokehittämistä varten.
Hoitohenkilökunnan verensiirto-osaaminen oli suurimmalta osalta hyvää, mutta puutteita nousi esille joissakin verensiirron kannalta tärkeissä osaamisalueissa, kuten biologisen esikokeen suorittamisessa. Tutkimuksessa tuli esille hoitajien kokemus EKKS:n verensiirtokoulutuksen riittämättömyydestä ja lisäkoulutustarpeesta.
A multiprofessional working group was created for this thesis. The members of this group were the reseacher herself, the laboratory nurses of the EKKS blood transfusion center, and the anesthesia- and intensive care doctor, who also tutored this thesis. The blood transfusion lecture needed also collaboration with the experts of the Finnish Red Cros Blood Service (SPR). This developmental reseach thesis was three phased. Firstly, a literature research was conducted to cather evidence based information, and to explore the already done reseaches about the topic. The EKKS present blood transfusion teaching methods and transfusion assosiated HaiPro reports were also explored. Secondly, a Webropol based Blood transfusion-knowledge -survey with feedback function was created, executed and analysed. The survey was sent to 382 nurses in six different special nursing sectors within EKKS and 148 nurses answered it. The results were tabulated in Excel and analysed with IBM SPSS 24.0. They were reported in frequensies, percentages and crosstabulations. Thirdly, a blood transfusion lecture and a Blood transfusion pocket card were created on the basis of the survey, and organisational needs for the whole South Carelian social and health care district (Eksote). The lecture was held as one topic in Eksote´s Clinical expert -lecture setting, where also a lecture feedback was cathered to assess the necessity and improvement of the lecture.
According to the survey, the blood transfusion knowledge of the nurses is mainly good, but in some blood transfusion areas there is significant lack of knowledge such as performing a biological pretest. Nurses felt the present teaching methods insufficient and expressed a need for more education.