Verkkokaupan toteutus – Case Hiustuotteet.fi
Litmanen, Lauri (2019)
Litmanen, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudelleen kehittää hius- ja kauneustuotteita myyvä verkkokauppa hiustuotteet.fi-domainin-alle. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Hius- ja Kauneustuotteet Oy.
Työn tietoperusta koostuu verkkokauppa-alasta tehdyistä tutkimuksista ja raporteista, sekä alan ammattilaisten blogikirjoituksista. Tietoperustassa vertailtiin eri verkkokauppa-alustoja ja valittiin niistä toimeksiantajan tilanteeseen parhaiten sopiva. Toteutusvaiheessa hyödynnettiin muun muassa benchmarkkaus-menetelmää tutkimalla hiusalalla kilpailevien verkkokauppojen ulkoasuja.
Työssä on kuvattu verkkokaupan rakentaminen vaiheittain aikajärjestyksessä. Vaiheisiin kuuluu muun muassa toimeksiantajan tilanteen kartoittaminen, verkkokauppa-alustan valinta toimeksiantajan tarpeiden mukaan, kustomoidun teeman suunnittelu ja toteutus valmisteeman pohjalta, verkkokaupan sisällön luominen, sekä julkaisuvalmiin verkkokaupan testaus ja julkaisu.
Työn tuotoksena toimeksiantajalle syntyi ammattimainen verkkokauppa, jonka ylläpitäminen ei vaadi teknistä osaamista. Suurin syy tähän on nykyajan verkkokauppa-alustat, jotka on tehty mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Projektin suurin haaste oli aikataulutus, sillä aikataulujen yhteensovittaminen osoittautui vaikeammaksi kuin oltiin odotettu.
Työn tietoperusta koostuu verkkokauppa-alasta tehdyistä tutkimuksista ja raporteista, sekä alan ammattilaisten blogikirjoituksista. Tietoperustassa vertailtiin eri verkkokauppa-alustoja ja valittiin niistä toimeksiantajan tilanteeseen parhaiten sopiva. Toteutusvaiheessa hyödynnettiin muun muassa benchmarkkaus-menetelmää tutkimalla hiusalalla kilpailevien verkkokauppojen ulkoasuja.
Työssä on kuvattu verkkokaupan rakentaminen vaiheittain aikajärjestyksessä. Vaiheisiin kuuluu muun muassa toimeksiantajan tilanteen kartoittaminen, verkkokauppa-alustan valinta toimeksiantajan tarpeiden mukaan, kustomoidun teeman suunnittelu ja toteutus valmisteeman pohjalta, verkkokaupan sisällön luominen, sekä julkaisuvalmiin verkkokaupan testaus ja julkaisu.
Työn tuotoksena toimeksiantajalle syntyi ammattimainen verkkokauppa, jonka ylläpitäminen ei vaadi teknistä osaamista. Suurin syy tähän on nykyajan verkkokauppa-alustat, jotka on tehty mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Projektin suurin haaste oli aikataulutus, sillä aikataulujen yhteensovittaminen osoittautui vaikeammaksi kuin oltiin odotettu.