Markkinointiautomaatio online-myynnin kasvun tukena
Salo, Tuulia (2019)
Salo, Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin markkinointiautomaation tuomia hyötyjä ja sen mahdollisuuksia parantaa online-myyntiä. Viitekehyksen perusteella pystyttiin tutkimaan, millä tavoin markkinointiautomaatio voi edistää CAITO-hankkeessa mukana olevien lohjalaisten matkailualan pk-yrityksien online-myyntiä ja minkälaiset mahdollisuudet yrityksillä on markkinointiautomaation käyttöönottoon tällä hetkellä. Opinnäytetyössä otettiin myös huomioon CAITO -hankkeen kohderyhmä – japanilaiset asiakkaat.
Tässä kvalitatiivisessa opinnäytetyössä käytettiin runsaasti lähdekirjallisuutta, jotta markkinointiautomaatiota ja japanilaisiin asiakkaisiin liittyviä kulttuurillisia eroja voitiin ymmärtää paremmin. Rakennettu viitekehys pohjautui digitaaliseen markkinointiin, kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja matkailualan markkinointiin. Näiden kautta saatua tietoperustaa käytettiin tutkimuskysymyksiin vastauksia etsiessä. Opinnäytetyössä otettiin tarkasteluun muutamien lohjalaisten matkailualan pk-yritysten internetsivut ja sosiaalisen median sisältö, joiden kautta voitiin suorittaa havainnointia yritysten tämänhetkisestä mahdollisuudesta ottaa markkinointiautomaatio käyttöön.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarkasteluun otetuista yrityksistä suurimmalla osalla oli edellytyksiä markkinointiautomaation tehokkaaseen käyttöönottoon tällä hetkellä. Yrityksillä oli käytössä toimivia verkkokauppoja, joiden kautta asiakkaat pystyivät varaamaan ja ostamaan haluamiaan palveluita. Internetsivuihin oli panostettu ja niiden kielivaihtoehtona oli suomen lisäksi englanti, mutta japanin kielistä vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Puutteita löytyi uutiskirjeen olemassaolosta ja sen tilausmahdollisuudesta, sosiaalisen median sisällöistä ja hakukoneoptimoinnissa. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että pk-yrityksillä olisi hyvät mahdollisuudet parantaa online-myyntiään ja rakentaa parempaa onlinenäkyvyyttä sekä laajentaa asiakaskuntaansa myös japanilaisiin asiakkaisiin, jos markkinointiautomaatio otettaisiin käyttöön.
Jatkotutkimusaihe löytyy toiminnallisessa opinnäytetyössä, jossa voitaisiin auttaa yritystä ottamaan markkinointiautomaatio käyttöön ja tutkia siihen liittyviä eri vaiheita. Toinen mahdollinen vaihtoehto jatkotutkimusaiheelle on online-myynnin kasvun kehittymisen seurannassa ja siinä, kuinka paljon CAITO -hankkeen ja käytössä olleen markkinointiautomaation avulla saatiin kasvatettua japanilaisten turistien määrää kohdealueella.
Tässä kvalitatiivisessa opinnäytetyössä käytettiin runsaasti lähdekirjallisuutta, jotta markkinointiautomaatiota ja japanilaisiin asiakkaisiin liittyviä kulttuurillisia eroja voitiin ymmärtää paremmin. Rakennettu viitekehys pohjautui digitaaliseen markkinointiin, kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja matkailualan markkinointiin. Näiden kautta saatua tietoperustaa käytettiin tutkimuskysymyksiin vastauksia etsiessä. Opinnäytetyössä otettiin tarkasteluun muutamien lohjalaisten matkailualan pk-yritysten internetsivut ja sosiaalisen median sisältö, joiden kautta voitiin suorittaa havainnointia yritysten tämänhetkisestä mahdollisuudesta ottaa markkinointiautomaatio käyttöön.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarkasteluun otetuista yrityksistä suurimmalla osalla oli edellytyksiä markkinointiautomaation tehokkaaseen käyttöönottoon tällä hetkellä. Yrityksillä oli käytössä toimivia verkkokauppoja, joiden kautta asiakkaat pystyivät varaamaan ja ostamaan haluamiaan palveluita. Internetsivuihin oli panostettu ja niiden kielivaihtoehtona oli suomen lisäksi englanti, mutta japanin kielistä vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Puutteita löytyi uutiskirjeen olemassaolosta ja sen tilausmahdollisuudesta, sosiaalisen median sisällöistä ja hakukoneoptimoinnissa. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että pk-yrityksillä olisi hyvät mahdollisuudet parantaa online-myyntiään ja rakentaa parempaa onlinenäkyvyyttä sekä laajentaa asiakaskuntaansa myös japanilaisiin asiakkaisiin, jos markkinointiautomaatio otettaisiin käyttöön.
Jatkotutkimusaihe löytyy toiminnallisessa opinnäytetyössä, jossa voitaisiin auttaa yritystä ottamaan markkinointiautomaatio käyttöön ja tutkia siihen liittyviä eri vaiheita. Toinen mahdollinen vaihtoehto jatkotutkimusaiheelle on online-myynnin kasvun kehittymisen seurannassa ja siinä, kuinka paljon CAITO -hankkeen ja käytössä olleen markkinointiautomaation avulla saatiin kasvatettua japanilaisten turistien määrää kohdealueella.