Paluulogistiikan Kehittäminen Case: Würth Oy
Jokinen, Kari (2019)
Jokinen, Kari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Würth Oy:n keskusvaraston ja center-myymälöiden välisiä viikkotoimituksia ja esittää kehitysehdotuksia paluulogistiikkaprosessiin. Työssä kuvataan prosessin nykytilaa ja etsitään ratkaisuja ongelmiin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi tavaran yksiköinti ja käsittely-yksiköt. Osuuteen kuuluu yksikkökuormajärjestelmät, kuormalavat, kuormalavojen hallintastrategiat sekä erilaisten kuormalavojen hyödyt ja haitat. Tämän jälkeen siirrytään varastotoimintoihin, joihin kuuluu keräily ja hyllytys, ergonomia sekä vastuullisuus.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää, johon kuului tapaustutkimusta, osallistuvaa havainnointia sekä avointa haastattelua. Työntekijöitä haastateltiin sekä keskusvarastolla että center-myymälässä. Haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla pyrittiin selvittämään paluulogistiikkaprosessin ongelmakohtia.
Tutkimustulosten perusteella merkittävin kehitysehdotus säännöllisiin viikkotoimituksiin olisi ottaa käyttöön muoviset kuormalavat puisten kuormalavojen tilalle. Nykytilassa puisia kuormalavoja ei käytännössä lähetetä takaisin keskusvarastolle, vaan ne päätyvät jätteeksi kuljetuskustannusten kannattamattomuuden vuoksi. Ottamalla käyttöön muoviset kuormalavat keskusvarastolta vapautuisi myytäväksi puiset kuormalavat. Myytäväksi vapautuvien puisten kuormalavojen tuotoilla voisi pienentää muovisten kuormalavojen hankkimis- ja ylläpitokustannuksia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi tavaran yksiköinti ja käsittely-yksiköt. Osuuteen kuuluu yksikkökuormajärjestelmät, kuormalavat, kuormalavojen hallintastrategiat sekä erilaisten kuormalavojen hyödyt ja haitat. Tämän jälkeen siirrytään varastotoimintoihin, joihin kuuluu keräily ja hyllytys, ergonomia sekä vastuullisuus.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää, johon kuului tapaustutkimusta, osallistuvaa havainnointia sekä avointa haastattelua. Työntekijöitä haastateltiin sekä keskusvarastolla että center-myymälässä. Haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla pyrittiin selvittämään paluulogistiikkaprosessin ongelmakohtia.
Tutkimustulosten perusteella merkittävin kehitysehdotus säännöllisiin viikkotoimituksiin olisi ottaa käyttöön muoviset kuormalavat puisten kuormalavojen tilalle. Nykytilassa puisia kuormalavoja ei käytännössä lähetetä takaisin keskusvarastolle, vaan ne päätyvät jätteeksi kuljetuskustannusten kannattamattomuuden vuoksi. Ottamalla käyttöön muoviset kuormalavat keskusvarastolta vapautuisi myytäväksi puiset kuormalavat. Myytäväksi vapautuvien puisten kuormalavojen tuotoilla voisi pienentää muovisten kuormalavojen hankkimis- ja ylläpitokustannuksia.
