Markkinointisuunnitelma uudelle tuoteryhmälle : case: Vaakatalo Oy
Tuominen, Tuuli (2009)
Tuominen, Tuuli
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on uuden tuoteryhmän markkinointisuunnitelma. Työ on toteutettu toimeksiantona teollisuuslaitteita maahantuovalle pienyritykselle. Työssä käsitellään markkinointisuunnitelma kokonaisuudessaan rajaamatta mitään osa-aluetta pois.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten luodaan tehokas markkinointisuunnitelma ja mitä se pitää sisällään. Työn tavoitteena on hankkia käyttökelpoista tietoa yritykselle uusista markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista sekä kohderyhmän ostokäyttäytymisestä. Näiden pohjalta yritykselle kehitetään toimiva markkinointistrategia ja sen toteuttamissuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytetään kvalitatiivista tutkimusta sekä kirjoituspöytätutkimusta teoriatiedon hankkimisessa. Teoriaosa pohjautuu markkinoinnin suunnittelun teoriaan käsittäen markkinointisuunnitelman eri osa-alueet lähtökohta-analyyseista suunnitelman tarkkaan aikatauluun ja budjettiin. Teoriaosan lähteenä käytetään pääasiassa markkinoinnin kirjallisuutta, jonka lisäksi hyödynnetään artikkeleja ja sähköisiä lähteitä. Empiriaosassa käytetään hyödyksi kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelua, sähköisiä lähteitä ja opinnäytetyön tekijän oman työkokemuksen kautta saatua tietämystä yrityksen toiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen uudelle tuoteryhmälle laadittu markkinointisuunnitelma, joka kattaa sen kaikki keskeiset osa-alueet. Markkinointisuunnitelman avulla kohdeyritys pystyy toteuttamaan suunnitelmassa esitetyt markkinointitoimenpiteet ja saavuttamaan kohderyhmänsä kannattavasti ja tehokkaasti.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten luodaan tehokas markkinointisuunnitelma ja mitä se pitää sisällään. Työn tavoitteena on hankkia käyttökelpoista tietoa yritykselle uusista markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista sekä kohderyhmän ostokäyttäytymisestä. Näiden pohjalta yritykselle kehitetään toimiva markkinointistrategia ja sen toteuttamissuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytetään kvalitatiivista tutkimusta sekä kirjoituspöytätutkimusta teoriatiedon hankkimisessa. Teoriaosa pohjautuu markkinoinnin suunnittelun teoriaan käsittäen markkinointisuunnitelman eri osa-alueet lähtökohta-analyyseista suunnitelman tarkkaan aikatauluun ja budjettiin. Teoriaosan lähteenä käytetään pääasiassa markkinoinnin kirjallisuutta, jonka lisäksi hyödynnetään artikkeleja ja sähköisiä lähteitä. Empiriaosassa käytetään hyödyksi kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelua, sähköisiä lähteitä ja opinnäytetyön tekijän oman työkokemuksen kautta saatua tietämystä yrityksen toiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen uudelle tuoteryhmälle laadittu markkinointisuunnitelma, joka kattaa sen kaikki keskeiset osa-alueet. Markkinointisuunnitelman avulla kohdeyritys pystyy toteuttamaan suunnitelmassa esitetyt markkinointitoimenpiteet ja saavuttamaan kohderyhmänsä kannattavasti ja tehokkaasti.