Vanhemman ja lapsen osallisuus lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa
Kallijärvi, Rosa (2019)
Kallijärvi, Rosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten vanhemman ja lapsen osallisuus näyttäytyy
lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa. Tavoitteena oli saada tietoa vanhemmilta ja varhaiskasvatuksen opettajilta osallisuuden kokemuksista ja mahdollisista esteistä osallisuudelle.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä vantaalaiseen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Vantaan varhaiskasvatussuunnitelman kehittämisessä sekä vanhemman ja lapsen osallisuuden edistämisessä. Opinnäytetyön tulokset antoivat käsitystä siitä, mitä vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat ajattelivat vanhemman ja lapsen osallisuudesta tällä hetkellä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui valtakunnalliseen ja paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen prosessiin sekä osallisuuteen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin vanhemmille ja varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla laadullisella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 15 vanhempaa ja kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselylomakkeesta saatuihin vastauksiin tehtiin laadullinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella vanhemman osallisuus koettiin hyväksi. Vanhemmat kokivat oman osallisuutensa esteiksi kysymysten asettelun, eroperheet sekä epätietoisuuden vasun sisällöstä. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat vanhemman osallisuuden esteiksi yhteisen kielen puuttumisen sekä erilaiset kulttuurilliset näkemykset. Lapsen osallisuus nähtiin vaihtelevana. Lasten osallisuuden esteenä nähtiin kielelliset haasteet. Pienten lasten osallisuuden edistämiseksi tarvitaan konkreettisia keinoja ja ohjeita, miten pienen lapsen ja maahanmuuttajalasten mielipiteitä ja ajatuksia voitaisiin selvittää paremmin.
lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa. Tavoitteena oli saada tietoa vanhemmilta ja varhaiskasvatuksen opettajilta osallisuuden kokemuksista ja mahdollisista esteistä osallisuudelle.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä vantaalaiseen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Vantaan varhaiskasvatussuunnitelman kehittämisessä sekä vanhemman ja lapsen osallisuuden edistämisessä. Opinnäytetyön tulokset antoivat käsitystä siitä, mitä vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat ajattelivat vanhemman ja lapsen osallisuudesta tällä hetkellä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui valtakunnalliseen ja paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen prosessiin sekä osallisuuteen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin vanhemmille ja varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla laadullisella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 15 vanhempaa ja kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselylomakkeesta saatuihin vastauksiin tehtiin laadullinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella vanhemman osallisuus koettiin hyväksi. Vanhemmat kokivat oman osallisuutensa esteiksi kysymysten asettelun, eroperheet sekä epätietoisuuden vasun sisällöstä. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat vanhemman osallisuuden esteiksi yhteisen kielen puuttumisen sekä erilaiset kulttuurilliset näkemykset. Lapsen osallisuus nähtiin vaihtelevana. Lasten osallisuuden esteenä nähtiin kielelliset haasteet. Pienten lasten osallisuuden edistämiseksi tarvitaan konkreettisia keinoja ja ohjeita, miten pienen lapsen ja maahanmuuttajalasten mielipiteitä ja ajatuksia voitaisiin selvittää paremmin.