Sote-asiakkaiden valinnanvapaus Vantaan kaupungin terveysasemien päiväpoliklinikoiden kiireellisissä palveluissa
Ahti, Miro; Leppinen, Juhana (2019)
Ahti, Miro
Leppinen, Juhana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226226
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suunniteltiin ja tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin terveyspalveluiden kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valinnanvapauden toteutumista Vantaan kaupungin terveysasemien päiväpoliklinikoiden kiireellisissä palveluissa asiakkaiden näkökulmasta sekä selvittää eri tekijöiden vaikutusta terveysaseman valintaan valinnanvapauden puitteissa. Tavoitteena oli ymmärtää valinnanvapautta sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvänä ilmiönä ja auttaa kehittämään Vantaan kaupungin kiireellisiä sote-palveluita asiakaslähtöisemmiksi asiakkaan valinnanvapauden mahdollisuutta edistäen.
Teoriaosiossa esitellään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäkokonaisuus sekä tarkastellaan eri toimijoiden toimintaedellytyksiä suhteessa vallitsevaan lainsäädäntöön. Tutkimuksen tarkempi näkökulma on terveydenhuolto. Terveydenhuoltoon liittyvää asiakkaan valinnanvapautta esitellään kansainvälisellä tasolla Euroopan eri maissa ja tarkemmin kansallisella tasolla Suomessa terveydenhuollon julkisissa palveluissa, minkä lisäksi käsitellään asiakkaan valinnanvapauden yhtymäkohtia sote-uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin. Asiakas-käsite määritellään osana terveydenhuoltoa, millä pyritään tuomaan esiin asiakas aktiivisena omaan hoitoonsa osallistuvana päätöksentekijänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä suomenkielisenä survey- eli kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä oli täysi-ikäiset kiireellisiä terveysasemapalveluita käyttäneet asiakkaat. Täytettyjä vastauslomakkeita palautui yhteensä 53 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytettiin frekvenssi- ja ristiintaulukointia sekä kuvailevaa tilastoanalyysia. Tutkimustulosten pohjalta ei saatu suoraa vastausta päätutkimuskysymykselle, toteutuuko sote-asiakkaan valinnanvapaus Vantaan kaupungin päiväpoliklinikan kiireellisissä palveluissa. Selkein valinnanvapauden toteutumista edistävä ja selittävä tekijä oli tieto valinnanvapauden mahdollisuudesta. Saavutettavuus nousi tärkeimmäksi terveysaseman valintaan vaikuttaneeksi tekijäksi, jonka merkittävin osatekijä oli terveysaseman sijainti.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä koko perusjoukkoon, mutta tuloksista on kuitenkin mahdollista saada viitteitä eri tekijöiden välisistä yhteyksistä. Suomessa ei ole toteutettu vastaavia tutkimuksia asiakkaan valinnanvapaudesta kiireellisissä terveysasemapalveluissa. Tulokset olivat osittain yhteneviä muihin tutkimuksiin, jotka tutkivat terveysaseman vaihtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Jatkotutkimusehdotuksina Vantaan kaupungin terveyspalveluista esitetään henkilökunnan näkökulmien selvittämistä valinnanvapauden toteutumisesta sekä asiakkaiden ohjautumisesta terveysasemien päiväpoliklinikoille. Uudelle tutkimukselle soveltuva näkökulma voisi olla asiakkaan valinnanvapaus Vantaan kaupungin sosiaalipalveluissa. This thesis was planned and done in co-operation with Vantaa city healthcare services. The purpose of this thesis was to study how the freedom of choice actualizes in daytime urgent services at the outpatient clinics of Vantaa city health centres from the clients’ viewpoint and to find out how different factors influence one’s choice of health centre within the grounds of freedom of choice. The objective was to understand freedom of choice as a phenomenon in healthcare and social welfare and to help develop Vantaa city’s urgent healthcare and social welfare services to be more client-oriented whilst improving client’s freedom of choice.
In the theoretical part, healthcare and social welfare system was explained as an entirety and different agents’ prerequisites for operation were examined in relation to existing legislation. The primary focus of the study was healthcare. Healthcare related client’s freedom of choice was explained on an international level in different European countries and more specifically on a national level in Finnish public healthcare services. In addition, the contact points of client’s freedom of choice are covered in relation to the objectives placed for the reform of healthcare and social welfare. The concept of client is defined as a part of healthcare, which aims to present the client as an active and committed decision maker in relation to his/hers care.
The study was conducted with quantitative research method as a Finnish survey. The focus group of the study was adult clients, who used urgent health centre services. There were a total of 53 responses, and the collected data was analysed with Microsoft Excel software. The analysis methods used were frequency analysis, cross-tabulation and descriptive statistics. Based on the research findings, a direct answer cannot be found to the main research question, that was, does the healthcare and social welfare client’s freedom of choice actualize in daytime urgent services at the outpatient clinics of Vantaa city health centres. The most distinct factor which contributed to and explained the actualization of freedom of choice, was the knowledge of the possibility of freedom of choice. Access to services rose to be the most important factor that influenced the choosing of healthcare centre. The most remarkable subfactor of access was health centre’s location.
The results of the study cannot be generalised to the whole population, but the results can give suggestions to how different factors affect one another. In Finland no similar research has been carried out on client’s freedom of choice in urgent health centre services. The results had similarities to other researches that studied factors that had influence on decision making when switching to a different health centre. Follow-up research on Vantaa city’s healthcare services is proposed to examine the personnel’s point of view on the actualization of freedom of choice as well as how clients are directed towards daytime outpatient clinics at health centres. Research aspect for a new study could be clients’ freedom of choice in Vantaa city’s social welfare services.
Teoriaosiossa esitellään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäkokonaisuus sekä tarkastellaan eri toimijoiden toimintaedellytyksiä suhteessa vallitsevaan lainsäädäntöön. Tutkimuksen tarkempi näkökulma on terveydenhuolto. Terveydenhuoltoon liittyvää asiakkaan valinnanvapautta esitellään kansainvälisellä tasolla Euroopan eri maissa ja tarkemmin kansallisella tasolla Suomessa terveydenhuollon julkisissa palveluissa, minkä lisäksi käsitellään asiakkaan valinnanvapauden yhtymäkohtia sote-uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin. Asiakas-käsite määritellään osana terveydenhuoltoa, millä pyritään tuomaan esiin asiakas aktiivisena omaan hoitoonsa osallistuvana päätöksentekijänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä suomenkielisenä survey- eli kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä oli täysi-ikäiset kiireellisiä terveysasemapalveluita käyttäneet asiakkaat. Täytettyjä vastauslomakkeita palautui yhteensä 53 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytettiin frekvenssi- ja ristiintaulukointia sekä kuvailevaa tilastoanalyysia. Tutkimustulosten pohjalta ei saatu suoraa vastausta päätutkimuskysymykselle, toteutuuko sote-asiakkaan valinnanvapaus Vantaan kaupungin päiväpoliklinikan kiireellisissä palveluissa. Selkein valinnanvapauden toteutumista edistävä ja selittävä tekijä oli tieto valinnanvapauden mahdollisuudesta. Saavutettavuus nousi tärkeimmäksi terveysaseman valintaan vaikuttaneeksi tekijäksi, jonka merkittävin osatekijä oli terveysaseman sijainti.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä koko perusjoukkoon, mutta tuloksista on kuitenkin mahdollista saada viitteitä eri tekijöiden välisistä yhteyksistä. Suomessa ei ole toteutettu vastaavia tutkimuksia asiakkaan valinnanvapaudesta kiireellisissä terveysasemapalveluissa. Tulokset olivat osittain yhteneviä muihin tutkimuksiin, jotka tutkivat terveysaseman vaihtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Jatkotutkimusehdotuksina Vantaan kaupungin terveyspalveluista esitetään henkilökunnan näkökulmien selvittämistä valinnanvapauden toteutumisesta sekä asiakkaiden ohjautumisesta terveysasemien päiväpoliklinikoille. Uudelle tutkimukselle soveltuva näkökulma voisi olla asiakkaan valinnanvapaus Vantaan kaupungin sosiaalipalveluissa.
In the theoretical part, healthcare and social welfare system was explained as an entirety and different agents’ prerequisites for operation were examined in relation to existing legislation. The primary focus of the study was healthcare. Healthcare related client’s freedom of choice was explained on an international level in different European countries and more specifically on a national level in Finnish public healthcare services. In addition, the contact points of client’s freedom of choice are covered in relation to the objectives placed for the reform of healthcare and social welfare. The concept of client is defined as a part of healthcare, which aims to present the client as an active and committed decision maker in relation to his/hers care.
The study was conducted with quantitative research method as a Finnish survey. The focus group of the study was adult clients, who used urgent health centre services. There were a total of 53 responses, and the collected data was analysed with Microsoft Excel software. The analysis methods used were frequency analysis, cross-tabulation and descriptive statistics. Based on the research findings, a direct answer cannot be found to the main research question, that was, does the healthcare and social welfare client’s freedom of choice actualize in daytime urgent services at the outpatient clinics of Vantaa city health centres. The most distinct factor which contributed to and explained the actualization of freedom of choice, was the knowledge of the possibility of freedom of choice. Access to services rose to be the most important factor that influenced the choosing of healthcare centre. The most remarkable subfactor of access was health centre’s location.
The results of the study cannot be generalised to the whole population, but the results can give suggestions to how different factors affect one another. In Finland no similar research has been carried out on client’s freedom of choice in urgent health centre services. The results had similarities to other researches that studied factors that had influence on decision making when switching to a different health centre. Follow-up research on Vantaa city’s healthcare services is proposed to examine the personnel’s point of view on the actualization of freedom of choice as well as how clients are directed towards daytime outpatient clinics at health centres. Research aspect for a new study could be clients’ freedom of choice in Vantaa city’s social welfare services.