Kivijalka digitalisoituvassa maailmassa : Kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupoissa ja kivijalkamyymälöissä
Teräsahde, Ville; Karjalainen, Ira; Saukkonen, Alexandra (2019)
Teräsahde, Ville
Karjalainen, Ira
Saukkonen, Alexandra
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226202
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kivijalkamyymälöiden asemaa digitalisoituvassa maailmassa kuluttajan näkökulmasta vuonna 2019. Työssä tarkasteltiin kivijalkamyymälöiden merkitystä kuluttajille. Työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajayhdistys Lahti City Ry:lle arvokasta tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitalisoitumista käsitteenä sekä kivijalkamyymälöitä tänä päivänä. Lisäksi keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen sekä digitalisaation mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Teoriassa tarkasteltiin esimerkiksi vähittäiskaupan trendejä sekä kuluttajan tietoturvaa.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena, lisäksi siinä hyödynnettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Webropol-palvelussa. Kyselyä levitettiin julkisena linkkinä eri verkkoalustoilla syksyllä 2019, ja se keräsi yhteensä 433 vastausta.
Tulokset osoittivat, että sekä kivijalkamyymälät että verkkokaupat tulevat todennäköisesti säilyttämään asemansa kuluttajien keskuudessa. Vaikka kivijalkamyymälät ovat asiakkaiden ensisijainen valinta, on kehityksen suunta se, että verkkokauppojen käyttäminen yleistyy entisestään. Kivijalkamyymälöiden tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota toimintaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin sekä digitalisaation muovaamiin markkinoihin. The purpose of the thesis was to examine the state of brick-and-mortar stores and web stores in the digitalized world from the perspective of the consumer in 2019. The objective was to understand what brick-and-mortar stores mean for customers. The aim was also to provide useful data for the Lahti City Association.
The theoretical part focused on digitalization and the state of the brick-and-mortar stores today. Moreover, consumer behavior and the possibilities and challenges of the markets were examined. For example, market trends and information security were discussed.
Both quantitative and qualitative research methods were applied in the thesis. The questionnaire included multiple-choice questions and two open-ended questions. The data was collected online using the Webropol survey tool. The research data consists of 433 answers that were collected in different online platforms in the autumn of 2019.
Based on the results, both brick-and-mortar stores and web stores stay relevant for the customers. Customers prefer using brick-and-mortar stores, but in the future, web stores are likely to gain stronger position as the customers' interests are more and more directed online. Brick-and-mortar stores have to find new ways to fulfill customers’ needs and to sustain their position in the digitalized markets.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitalisoitumista käsitteenä sekä kivijalkamyymälöitä tänä päivänä. Lisäksi keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen sekä digitalisaation mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Teoriassa tarkasteltiin esimerkiksi vähittäiskaupan trendejä sekä kuluttajan tietoturvaa.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena, lisäksi siinä hyödynnettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Webropol-palvelussa. Kyselyä levitettiin julkisena linkkinä eri verkkoalustoilla syksyllä 2019, ja se keräsi yhteensä 433 vastausta.
Tulokset osoittivat, että sekä kivijalkamyymälät että verkkokaupat tulevat todennäköisesti säilyttämään asemansa kuluttajien keskuudessa. Vaikka kivijalkamyymälät ovat asiakkaiden ensisijainen valinta, on kehityksen suunta se, että verkkokauppojen käyttäminen yleistyy entisestään. Kivijalkamyymälöiden tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota toimintaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin sekä digitalisaation muovaamiin markkinoihin.
The theoretical part focused on digitalization and the state of the brick-and-mortar stores today. Moreover, consumer behavior and the possibilities and challenges of the markets were examined. For example, market trends and information security were discussed.
Both quantitative and qualitative research methods were applied in the thesis. The questionnaire included multiple-choice questions and two open-ended questions. The data was collected online using the Webropol survey tool. The research data consists of 433 answers that were collected in different online platforms in the autumn of 2019.
Based on the results, both brick-and-mortar stores and web stores stay relevant for the customers. Customers prefer using brick-and-mortar stores, but in the future, web stores are likely to gain stronger position as the customers' interests are more and more directed online. Brick-and-mortar stores have to find new ways to fulfill customers’ needs and to sustain their position in the digitalized markets.