Pintaremonttipalvelun kehittäminen: Case: Järvelän Rauta Ky
Jokela, Jenni (2019)
Jokela, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää uusi liiketoimintamalli Järvelän Rauta Ky:lle. Järvelän Rauta Ky on vuonna 1978 perustettu rakennustarvikkeita myyvä yritys Kärkölässä. Yritys on yksi kauppiasvetoisesti toimivista K-Rauta-ketjun myymälöistä. Uuden liiketoimintamallin asiakkaina ovat yksityiset vuokranantajat.
Opinnäyte toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena. Opinnäytetyön viitekehys rakentuu palvelumuotoilun ja liiketoimintamallien kehittämisen teoriasta. Liiketoimintamallin kehittämisen tai uuden luomiseen on olemassa erilaisia työkaluja. Opinnäytetyössä käytettiin Lean Service Creation -menetelmää, joka on Future Oy:n kehittämä palvelumuotoilu- ja tuotekehitysmenetelmä vuonna 2013. Menetelmä perustuu työkorteissa oleviin kysymyksiin, joissa työstetään palvelun keskeisiä kysymyksiä. Työkorttien työstämiseen ja remonttipakettien muodostamiseen tarvittiin taustatietoa, jota kerättiin tutkimuskyselyllä.
Tarkoitus oli muodostaa kolme eri tuotepakettia. Paketit sisältävät lattiamateriaalin, seinämaalin ja listat. Pakettien tuotteet valittiin periaatteella hyvä, parempi ja paras. Paketit sisältävät tuotteet ja työkustannukset. Uudella palvelulla halutaan tehdä vuokra-asuntojen remontointi helpoksi ja vaivattomaksi yksityisille vuokranantajille.
Tutkimuskyselyn perusteella voidaan päätellä, että vuokranantajilla on tarve luotettavaan yhteistyökumppaniin, joka pystyy tarjoamaan kokonaisvaltaisen paketin. Tärkeä tekijä uuden liiketoimintamallin lanseeraamiselle on verkkosivustojen rakentaminen Järvelän K-Raudan verkkosivujen rinnalle.
Opinnäyte toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena. Opinnäytetyön viitekehys rakentuu palvelumuotoilun ja liiketoimintamallien kehittämisen teoriasta. Liiketoimintamallin kehittämisen tai uuden luomiseen on olemassa erilaisia työkaluja. Opinnäytetyössä käytettiin Lean Service Creation -menetelmää, joka on Future Oy:n kehittämä palvelumuotoilu- ja tuotekehitysmenetelmä vuonna 2013. Menetelmä perustuu työkorteissa oleviin kysymyksiin, joissa työstetään palvelun keskeisiä kysymyksiä. Työkorttien työstämiseen ja remonttipakettien muodostamiseen tarvittiin taustatietoa, jota kerättiin tutkimuskyselyllä.
Tarkoitus oli muodostaa kolme eri tuotepakettia. Paketit sisältävät lattiamateriaalin, seinämaalin ja listat. Pakettien tuotteet valittiin periaatteella hyvä, parempi ja paras. Paketit sisältävät tuotteet ja työkustannukset. Uudella palvelulla halutaan tehdä vuokra-asuntojen remontointi helpoksi ja vaivattomaksi yksityisille vuokranantajille.
Tutkimuskyselyn perusteella voidaan päätellä, että vuokranantajilla on tarve luotettavaan yhteistyökumppaniin, joka pystyy tarjoamaan kokonaisvaltaisen paketin. Tärkeä tekijä uuden liiketoimintamallin lanseeraamiselle on verkkosivustojen rakentaminen Järvelän K-Raudan verkkosivujen rinnalle.