Att skapa en lärande organisation : En fallstudie
Bertell, Amanda (2019)
Bertell, Amanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326572
Tiivistelmä
En organisation lär sig genom förmågan hos dess medlemmar, alla medlemmar inom en organisation kan lära sig. Organisatoriskt lärande är inte summan av allt som dess medlemmar har kunskap om, snarare dess gemensamma förmåga att lära sig. Organisatoriskt lärande bestäms av organisationens medlemmars bemötande kring nya insikter och kunskaper. Organisatoriskt lärande kan beskrivas som fel exponering och korrigering. Lärande på individnivå och organisationsnivå är en cirkulerande process av information; insamlande av information, tolkning av informationen, dess bevarande, hur den fördelas och den förändras varefter i de olika stegen.
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur organisationer kan skapa, utveckla och stödja lärande. För att förstå lärandet måste man titta på hur det skapas inom de olika nivåerna i organisationen. Det är viktigt för organisationer att hålla kvar och utveckla kompetenser för att förbli en attraktiv arbetsgivare.
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur organisationer kan skapa, utveckla och stödja lärande. För att förstå lärandet måste man titta på hur det skapas inom de olika nivåerna i organisationen. Det är viktigt för organisationer att hålla kvar och utveckla kompetenser för att förbli en attraktiv arbetsgivare.