Asiakkaiden kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta osallistumisen ja kehittämisen näkökulmista
Berg, Katja (2019)
Berg, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden kokemuksista kuntouttavasta työtoiminnasta osallistumisen ja kehittämisen näkökulmista. Tutkimustulosten myötä palveluntuottaja sai tietoa siitä, minkälaisina asiakkaat kokivat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuutensa omaan palveluun liittyen ja miten palveluntuottajan toiminnassa oli onnistuttu huomioimaan asiakaskokemukset ja ottamaan asiakkaat mukaan kehittämiseen. Tarkoituksena on tuottaa entistä asiakaslähtöisempiä, vaikuttavampia ja tuloksellisempia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tavoitteisiin ja tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen koottiin tietoa kuntouttavasta työtoiminnasta ja pitkäaikaistyöttömyydestä sekä asiakkaiden roolista osallistujana ja kehittäjänä. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimuksen analysointimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella suurimmalla osalla asiakkaista oli osallistumisen ja kehittämisen kokemuksia. Asiakkailla oli vaikuttamismahdollisuuksia palveluun ohjautumisessa sekä he osallistuivat oman palvelun suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä ohjaajien kanssa. Yhteistyössä näkyi jaetun asiantuntijuuden piirteitä, vallan jakautumista ja tasavertaisuutta. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen vaikutukset liittyivät erityisesti asiakkaiden fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Kehittämismyönteinen ilmapiiri ja erilaiset tavat ja menetelmät mahdollistivat kehittämisen. Asiakkaat ja ohjaajat osallistuivat kehittämiseen yhdessä ja toiminnassa vaikutti olevan kehittäjäkumppanuuden ja yhteiskehittämisen piirteitä. Yhteiskehittäminen perustui asiakaskokemukseen ja toimintaan oli kehitetty erityisesti vertaistukeen perustuvia ryhmiä ja toimintoja.
Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen koottiin tietoa kuntouttavasta työtoiminnasta ja pitkäaikaistyöttömyydestä sekä asiakkaiden roolista osallistujana ja kehittäjänä. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimuksen analysointimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella suurimmalla osalla asiakkaista oli osallistumisen ja kehittämisen kokemuksia. Asiakkailla oli vaikuttamismahdollisuuksia palveluun ohjautumisessa sekä he osallistuivat oman palvelun suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä ohjaajien kanssa. Yhteistyössä näkyi jaetun asiantuntijuuden piirteitä, vallan jakautumista ja tasavertaisuutta. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen vaikutukset liittyivät erityisesti asiakkaiden fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Kehittämismyönteinen ilmapiiri ja erilaiset tavat ja menetelmät mahdollistivat kehittämisen. Asiakkaat ja ohjaajat osallistuivat kehittämiseen yhdessä ja toiminnassa vaikutti olevan kehittäjäkumppanuuden ja yhteiskehittämisen piirteitä. Yhteiskehittäminen perustui asiakaskokemukseen ja toimintaan oli kehitetty erityisesti vertaistukeen perustuvia ryhmiä ja toimintoja.