Palvelumuotoilun hyödyntäminen tavaratalopalveluiden kehittämisessä
Kankaanpää, Suvi (2019)
Kankaanpää, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526811
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526811
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli palvelumuotoilun hyödyntäminen tavaratalopalveluiden kehittämisessä. Työn tavoitteena oli Sokoksen palvelutarjoaman kirkastaminen. Työssä selvitin Sokoksen tiettyjen asiakassegmenttien odotuksia ja toiveita Sokoksen pukeutumisen ja kauneuden tavaratalopalveluista.
Kaupan ala elää murrosvaihetta. Tavaratalot ovat haasteiden edessä ja pohtivat, miten saada kuluttaja myymälään sisään. Kivijalka täydentää verkossa tarjottavaa palvelua ja on tärkeä osa monikanavaista kauppaa myös tulevaisuudessa.
Työn toimeksiantaja oli SOK, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta. Opinnäytetyön aihe oli toivottu tutkimustyö, ja se liittyi SOK:n tavaratalo- ja erikoisliikekaupan käynnissä olevaan Sokoksen kehityshankkeeseen. Palvelumuotoilu ja konstruktiivinen tutkimus toimivat työn lähestymistapoina, joiden avulla saavutin syvempää ymmärrystä Sokoksen tulevaisuuden asiakastarpeista sekä toimeksiantajan sisäisistä kehityskohdista.
Kehittämistyön tuloksina loin kolme palveluteemakokonaisuutta asiakkaiden teemahaastattelujen ja SOK:n työntekijöiden yhteissuunnittelutyöpajan avulla. Työn ansiosta SOK sai myös syvempää asiakasymmärrystä ja konkreettisia toimenpideohjeita Sokoksen palveluiden jatkokehittämistä varten.
Kaupan ala elää murrosvaihetta. Tavaratalot ovat haasteiden edessä ja pohtivat, miten saada kuluttaja myymälään sisään. Kivijalka täydentää verkossa tarjottavaa palvelua ja on tärkeä osa monikanavaista kauppaa myös tulevaisuudessa.
Työn toimeksiantaja oli SOK, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta. Opinnäytetyön aihe oli toivottu tutkimustyö, ja se liittyi SOK:n tavaratalo- ja erikoisliikekaupan käynnissä olevaan Sokoksen kehityshankkeeseen. Palvelumuotoilu ja konstruktiivinen tutkimus toimivat työn lähestymistapoina, joiden avulla saavutin syvempää ymmärrystä Sokoksen tulevaisuuden asiakastarpeista sekä toimeksiantajan sisäisistä kehityskohdista.
Kehittämistyön tuloksina loin kolme palveluteemakokonaisuutta asiakkaiden teemahaastattelujen ja SOK:n työntekijöiden yhteissuunnittelutyöpajan avulla. Työn ansiosta SOK sai myös syvempää asiakasymmärrystä ja konkreettisia toimenpideohjeita Sokoksen palveluiden jatkokehittämistä varten.