Tulevaisuuden aktiviteetit aktiviteettipuistoissa : Pelillistäminen liikunnalliseen aktiivisuuteen motivoimisen keinona
Heikkinen, Tero (2019)
Heikkinen, Tero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626886
Tiivistelmä
SuperPark Oy on suomalainen lapsia, nuoria ja perheitä viihteellisesti liikuttava sisäaktiviteet-tipuistoketju, jonka missiona on tuottaa viihdyttävän liikunnan kokemuksia ympäri maailman. Lasten ja nuorten liikkuminen vähenee iän myötä, johon monet toimijat tarjoavat ratkaisujaan kiristäen kilpailua myös aktiviteettipuistoalalla. Tuolloin nousee esiin tarve uusista, erilaisista ja kiinnostavista matalan kynnyksen liikunta-aktiviteeteista, joita kilpailijoilla ei ole tarjota käyttä-jilleen. Liikunnan harrastaminen täyttää monelta osin myös viihteen kriteerit, mutta monelle säännöllinen liikunta vaatii enemmän sytykettä motivaation ylläpitämiseksi. Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden ylläpitämiseksi voidaan hyödyntää pelien positiivisia puolia pelikokemuksen luomisessa ja vaikuttaa siten motivaatioon. Pelillistäminen voi olla tehokas keino vaikuttaa käyttäjän käyttäytymiseen ja sovelluksen, kuten liikunta-aktiviteetin, käyttöön.
Kehittämistyön tavoitteena oli määrittää tulevaisuuden aktiviteettipuiston ihanneaktiviteetin ominaisuudet. Aiheen tulevaisuussuuntaisen lähestymistavan ansiosta valittiin tiedonhankin-tamenetelmiksi kaksiosainen Delfoi-menetelmä, jota käytetään tulevaisuuden tutkimuksessa sekä käyttäjäkyselyt Vuokatin ja Vantaan SuperPark-puistoissa. Molemmissa menetelmissä tarkoituksena oli saada mielipiteitä aktiviteetteihin tarvittavista ominaisuuksista. Molempien tahojen vaatimia ominaisuuksia verrattiin toisiinsa ja luotiin artefaktianalyysi, jolla tarkoitetaan olemassa olevien tuotteiden ja tuotejärjestelmien käyttöä ja käyttäjiä koskevien oletusten selvittämistä.
Artefaktianalyysi sisältää asiantuntijoiden sekä käyttäjien vastausten vertailua koskien tulevai-suuden aktiviteetin toivottuja ominaisuuksia. Artefaktianalyysin avulla kehittämistyön lopputuotoksena luotiin tulevaisuuden ihanneaktiviteetin määrittelevä konsepti, joka sisältää lähitu-levaisuuden aktiviteettiin suositeltavat ominaisuudet.
Kehittämistyön tuloksista tehtiin päätelmiä, että monet asiantuntijoiden aktiviteetteihin pakollisiksi määrittelemät ominaisuudet eivät olleet käyttäjien mielestä tärkeitä ja jotkin asiantuntijoiden vähäpätöisiksi ennustamat ominaisuudet olivat käyttäjille erittäin haluttuja. Kehitystyö ohjaakin SuperParkin tuotekehitystä oikeaan suuntaan ja vähentää näin turhaa aktiviteettien kehitystyötä nopeuttaen sekä vähentäen kehitysprosessin kuluja.
Kehittämistyön tavoitteena oli määrittää tulevaisuuden aktiviteettipuiston ihanneaktiviteetin ominaisuudet. Aiheen tulevaisuussuuntaisen lähestymistavan ansiosta valittiin tiedonhankin-tamenetelmiksi kaksiosainen Delfoi-menetelmä, jota käytetään tulevaisuuden tutkimuksessa sekä käyttäjäkyselyt Vuokatin ja Vantaan SuperPark-puistoissa. Molemmissa menetelmissä tarkoituksena oli saada mielipiteitä aktiviteetteihin tarvittavista ominaisuuksista. Molempien tahojen vaatimia ominaisuuksia verrattiin toisiinsa ja luotiin artefaktianalyysi, jolla tarkoitetaan olemassa olevien tuotteiden ja tuotejärjestelmien käyttöä ja käyttäjiä koskevien oletusten selvittämistä.
Artefaktianalyysi sisältää asiantuntijoiden sekä käyttäjien vastausten vertailua koskien tulevai-suuden aktiviteetin toivottuja ominaisuuksia. Artefaktianalyysin avulla kehittämistyön lopputuotoksena luotiin tulevaisuuden ihanneaktiviteetin määrittelevä konsepti, joka sisältää lähitu-levaisuuden aktiviteettiin suositeltavat ominaisuudet.
Kehittämistyön tuloksista tehtiin päätelmiä, että monet asiantuntijoiden aktiviteetteihin pakollisiksi määrittelemät ominaisuudet eivät olleet käyttäjien mielestä tärkeitä ja jotkin asiantuntijoiden vähäpätöisiksi ennustamat ominaisuudet olivat käyttäjille erittäin haluttuja. Kehitystyö ohjaakin SuperParkin tuotekehitystä oikeaan suuntaan ja vähentää näin turhaa aktiviteettien kehitystyötä nopeuttaen sekä vähentäen kehitysprosessin kuluja.