Streamlining workflow in architectural visualization with Blender and SketchUp
Lintunen, Jani (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513740
Tiivistelmä
Jani Lintunen Tehokkaampi työnkulku arkkitehturiaalisessa visualisoinnissa Blender ja SketchUp - ohjelmilla
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia avoimeen lähdekoodiin perustuvien ohjelmien käyttöä yrityksissä ja selvittää, kuinka niitä hyödynnetään nykyisessä työskentelyssä. Tarkoituksena on myös oppia ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat itse päätökseen tukea ilmaisia 3D- ohjelmia, ja vastoin tavallista käytäntöä kertoa siitä avoimesti esimerkiksi yrityksen omille asiakkaille. Avointa lähdekoodia hyödynnetään laajalti kaikilla toimialoilla, mutta opinnäytetyö pyrkii löytämään vastauksia siihen, miksi näin ei ole käynyt esimerkiksi Blenderin osalta.
Aihetta pyritään tutkimaan pääasiassa ammattilaisten antaman tiedon kautta, mikä koostuu keskusteluista, työnkulun dokumentoinnista ja yhteistyöstä varsinaisessa projektissa. Kyseinen projekti toteutettiin yrityksen tarpeiden mukaan ja tehtiin yhteistyössä kokeneen arkkitehdin kanssa, hyödyntäen ennalta kerättyjä tietoja. Opinnäytteen painoarvo kohdistuu työnkulun tutkimiseen, minkä kautta tuodaan esille Blenderin ja SketchUpin tarjoamat edut yrityksille.
Tutkielman tulokset onnistuvat selkeästi osoittamaan, kuinka hyvin avoimeen lähdekoodiin perustuvat ohjelmat soveltuvat yritysympäristöön ja miten niitä voidaan hyödyntää työskentelyssä ilman, että haluttu lopputulos menettää laadullisia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia avoimeen lähdekoodiin perustuvien ohjelmien käyttöä yrityksissä ja selvittää, kuinka niitä hyödynnetään nykyisessä työskentelyssä. Tarkoituksena on myös oppia ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat itse päätökseen tukea ilmaisia 3D- ohjelmia, ja vastoin tavallista käytäntöä kertoa siitä avoimesti esimerkiksi yrityksen omille asiakkaille. Avointa lähdekoodia hyödynnetään laajalti kaikilla toimialoilla, mutta opinnäytetyö pyrkii löytämään vastauksia siihen, miksi näin ei ole käynyt esimerkiksi Blenderin osalta.
Aihetta pyritään tutkimaan pääasiassa ammattilaisten antaman tiedon kautta, mikä koostuu keskusteluista, työnkulun dokumentoinnista ja yhteistyöstä varsinaisessa projektissa. Kyseinen projekti toteutettiin yrityksen tarpeiden mukaan ja tehtiin yhteistyössä kokeneen arkkitehdin kanssa, hyödyntäen ennalta kerättyjä tietoja. Opinnäytteen painoarvo kohdistuu työnkulun tutkimiseen, minkä kautta tuodaan esille Blenderin ja SketchUpin tarjoamat edut yrityksille.
Tutkielman tulokset onnistuvat selkeästi osoittamaan, kuinka hyvin avoimeen lähdekoodiin perustuvat ohjelmat soveltuvat yritysympäristöön ja miten niitä voidaan hyödyntää työskentelyssä ilman, että haluttu lopputulos menettää laadullisia ominaisuuksia.