Sosiaalisen median kehittämisehdotus : case: artisti Esa Nummela
Taskinen, Anna-Sofia (2019)
Taskinen, Anna-Sofia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median kehittämisehdotelma artisti Esa Nummelalle. Tarkoituksena oli kehittää Esa Nummelalle suunnitelma, jota hän pystyy, ja haluaa rajallisen aikansa puitteissa noudattamaan. Toimeksiantaja toimi Esa Nummela itse. Nummela on 42-vuotias helsinkiläinen muusikko, joka keikkailee erilaisissa kokoonpanoissa. Lisäksi hän toimii ohjelmatoimisto MagnumLivessä ohjelmamyyjänä, sekä näyttelee eri musikaaleissa. Vaikka Nummela on monessa mukana, työ rajataan käsittelemään artisti Esa Nummelaa.
Esa Nummelalla ei ole sosiaaliseen mediaan strategiaa eikä suunnitelmallisuutta, mutta hän haluaisi kuitenkin oppia hyödyntämään ainakin yhtä sosiaalisen median kanavaa. Toiveena Esa Nummelalla oli saada helposti toteutettava suunnitelma. Hän on kahdessa eri sosiaalisen median kanavassa henkilökohtaisella profiililla, eli hänellä ei ole erillistä artistiprofiilia missään kanavassa. Hän ei julkaise aktiivisesti missään tällä hetkellä.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti ohjelmatoimisto alaa ja artistimyyntiä Suomessa, sosiaalista myyntiä, sosiaalista mediaa sekä brändiä. Nämä kaikki asiat ovat tärkeitä tämän päivän artistille Suomessa. Monella ongelmana on se, että he eivät osaa käyttää sosiaalisen median mahdollistamia hyötyjä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkausta sekä haastatteluja, koska ne koettiin parhaimmiksi menetelmiksi. Bechmarkauksessa oli porilainen yhtye, Remix, joka on hyvin aktiivinen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Heitä myös haastateltiin Esa Nummelan lisäksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus Esa Nummelalle kahteen eri sosiaalisen median kanavaan. Hänen tulee perustaa sekä Facebookiin että Instagramiin profiilit artisti Esa Nummelalle. Kuvallisia julkaisuja pitää tehdä vähintään kahdesti viikossa. Alkuviikosta kertoa missä hän keikkailee sen viikon aikana. Kaikilta keikoilta tulee myös tehdä julkaisu. Kaikissa julkaisuissa tulee käyttää hashtageja, jotka sopivat juuri siihen julkaisuun.
Esa Nummelalla ei ole sosiaaliseen mediaan strategiaa eikä suunnitelmallisuutta, mutta hän haluaisi kuitenkin oppia hyödyntämään ainakin yhtä sosiaalisen median kanavaa. Toiveena Esa Nummelalla oli saada helposti toteutettava suunnitelma. Hän on kahdessa eri sosiaalisen median kanavassa henkilökohtaisella profiililla, eli hänellä ei ole erillistä artistiprofiilia missään kanavassa. Hän ei julkaise aktiivisesti missään tällä hetkellä.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti ohjelmatoimisto alaa ja artistimyyntiä Suomessa, sosiaalista myyntiä, sosiaalista mediaa sekä brändiä. Nämä kaikki asiat ovat tärkeitä tämän päivän artistille Suomessa. Monella ongelmana on se, että he eivät osaa käyttää sosiaalisen median mahdollistamia hyötyjä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkausta sekä haastatteluja, koska ne koettiin parhaimmiksi menetelmiksi. Bechmarkauksessa oli porilainen yhtye, Remix, joka on hyvin aktiivinen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Heitä myös haastateltiin Esa Nummelan lisäksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus Esa Nummelalle kahteen eri sosiaalisen median kanavaan. Hänen tulee perustaa sekä Facebookiin että Instagramiin profiilit artisti Esa Nummelalle. Kuvallisia julkaisuja pitää tehdä vähintään kahdesti viikossa. Alkuviikosta kertoa missä hän keikkailee sen viikon aikana. Kaikilta keikoilta tulee myös tehdä julkaisu. Kaikissa julkaisuissa tulee käyttää hashtageja, jotka sopivat juuri siihen julkaisuun.