Terapeuttisen laitoskasvatusmallin hyödyntäminen lastenkodin toimintaympäristössä
Kantanen, Juha-Matti; Toivola, Juha (2019)
Kantanen, Juha-Matti
Toivola, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli avata sosiaali- ja terveysministeriön lapsi- ja perhepalveluiden kehittämistyöryhmän raportti, Terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus, lastenkodissa tapahtuvan hoito- ja kasvatustyön sisältönä. Materiaalin avaaminen lähti Helsingin kaupungin Teinilän lastenkodin työryhmän kehittämisestä. Kehittämistehtävä laajeni opinnäytetyön kehittyessä ensin Teinilän lastenkodin henkilöstön koulutuskokonaisuudeksi, jonka jälkeen opinnäytetyölle haettiin vertailukohteeksi Yhteiset lapsemme Ry:n lastenkoti Ilola, joka oli pieni yksityinen lastensuojeluyksikkö.
Tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus, joka oli hyödynnettävissä lastenkodeissa riippumatta palveluntuottajasta tai yksikön sijainnista ja kokoluokasta.
Tietoperusta opinnäytetyölle nousi Lape-hankkeen raportoinnista, sekä aihealueita käsittelevistä teoksista. Koulutukseen luotiin powerpoint-esitys, joka toimi dialogisen keskustelun runkona. Opinnäytetyön tekijät toimivat kouluttajina käsitellen teoreettisen materiaalin sisällön ja käsiteltävän aiheen keskeisen elementit.
Terapeuttisen laitoskasvatuksen mallintaminen -materiaalin sisältö oli jo laajasti tiedostettu eri toimintaympäristöissä, mutta sen hyödyntäminen ei ollut vielä tietoisella tasolla. Lähdemateriaalin keskeiset periaatteet olivat lastenkodeissa jo toimintaa ohjaavina menetelminä, jotka toteutettiin koska se koettiin hyväksi hoidoksi. Haasteena materiaalille havaittiin eri toimijoiden yhteistyörakenteiden esimerkiksi lastenkodin ja psykiatrian välillä.
Lastenkodissa toteutettavan hoitotyön sisällön avaavalle koulutukselle oli selkeästi tarve olemassa. Monet asiat toteutettiin ilman tietoisuutta ja tietoisuuden avaaminen antoi sisällöllisesti rikkautta. Jatkokehittämisenä materiaalin täydelle hyödyntämiselle olisi tarve luoda eri toimijoiden yhteistyön rakenteille malli.
Tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus, joka oli hyödynnettävissä lastenkodeissa riippumatta palveluntuottajasta tai yksikön sijainnista ja kokoluokasta.
Tietoperusta opinnäytetyölle nousi Lape-hankkeen raportoinnista, sekä aihealueita käsittelevistä teoksista. Koulutukseen luotiin powerpoint-esitys, joka toimi dialogisen keskustelun runkona. Opinnäytetyön tekijät toimivat kouluttajina käsitellen teoreettisen materiaalin sisällön ja käsiteltävän aiheen keskeisen elementit.
Terapeuttisen laitoskasvatuksen mallintaminen -materiaalin sisältö oli jo laajasti tiedostettu eri toimintaympäristöissä, mutta sen hyödyntäminen ei ollut vielä tietoisella tasolla. Lähdemateriaalin keskeiset periaatteet olivat lastenkodeissa jo toimintaa ohjaavina menetelminä, jotka toteutettiin koska se koettiin hyväksi hoidoksi. Haasteena materiaalille havaittiin eri toimijoiden yhteistyörakenteiden esimerkiksi lastenkodin ja psykiatrian välillä.
Lastenkodissa toteutettavan hoitotyön sisällön avaavalle koulutukselle oli selkeästi tarve olemassa. Monet asiat toteutettiin ilman tietoisuutta ja tietoisuuden avaaminen antoi sisällöllisesti rikkautta. Jatkokehittämisenä materiaalin täydelle hyödyntämiselle olisi tarve luoda eri toimijoiden yhteistyön rakenteille malli.