Asiantuntijoiden mielipiteet turvallisuusalan perustutkinnon sisällöstä Pohjois-Suomessa
Koivikko, Marko (2019)
Koivikko, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727294
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää asiantuntijoiden mielipiteitä Turvallisuusalan perustutkinnon sisällöstä Pohjois-Suomessa. Tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen järjestäjien opetuksen toteuttamissuunnitelmia laatiessaan sekä alkamassa olevassa opetussuunnitelman uudistamistyössä sisältöjen kehittämisessä. Tulokset kertovat myös turvallisuusalan perustutkinnosta valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen tarpeesta töihin mentäessä Pohjois-Suomen alueella.
Ajatus työn aiheeseen tuli siitä, että turvallisuusalan perustutkinnon opetussuunnitelman sisältöä ei ole uudistettu vähään aikaan ja työelämän tarpeet saattavat olla muuttuneet. Tämän opinnäytetyön tietoperusta muodostuu turvallisuusalan perustutkinnon sisällöstä sekä opinnäytetyössä esiin tulleiden alan käsitteiden määrittelystä. Tässä opinnäytetyössä menetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jonka avulla asiantuntijavastaajien mielipiteet on selvitetty. Asiantuntijavastaajat ovat kertoneet mielipiteensä kahden johdattelevan teeman ja kahden varsinaisen teeman muodostamassa teemahaastattelussa. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää. Laadullisen menetelmän valinnan perusteena oli työn alueellisuus ja sillä uskoin saavani parempia tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty harkinnanvaraista eliittiotantaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että haastateltaviksi on valittu sellaiset henkilöt, joilla oletetaan olevan paras tieto opinnäytetyön aiheesta. Haastateltavia oli 12 ja sen jälkeen esille ei tullut enää uusia asioita. Haastattelut ajoittuvat toukokuun 2017 ja joulukuun 2018 väliselle ajalle.
Keskeisinä tuloksina tässä opinnäytetyössä voidaan pitää asiakaspalvelun tärkeyden, sairaalaympäristön tuntemisen, perusoikeuksien hallinnan, viranomaisyhteistyön hallinnan sekä raportoinnin ja kirjaamisen taitojen osaamista työelämään mentäessä. Nämä asiat tulisi opetussuunnitelman mukaista opetusta järjestettäessä lisätä opetukseen tai painottaa erityisesti opetuksessa.
Ajatus työn aiheeseen tuli siitä, että turvallisuusalan perustutkinnon opetussuunnitelman sisältöä ei ole uudistettu vähään aikaan ja työelämän tarpeet saattavat olla muuttuneet. Tämän opinnäytetyön tietoperusta muodostuu turvallisuusalan perustutkinnon sisällöstä sekä opinnäytetyössä esiin tulleiden alan käsitteiden määrittelystä. Tässä opinnäytetyössä menetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jonka avulla asiantuntijavastaajien mielipiteet on selvitetty. Asiantuntijavastaajat ovat kertoneet mielipiteensä kahden johdattelevan teeman ja kahden varsinaisen teeman muodostamassa teemahaastattelussa. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää. Laadullisen menetelmän valinnan perusteena oli työn alueellisuus ja sillä uskoin saavani parempia tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty harkinnanvaraista eliittiotantaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että haastateltaviksi on valittu sellaiset henkilöt, joilla oletetaan olevan paras tieto opinnäytetyön aiheesta. Haastateltavia oli 12 ja sen jälkeen esille ei tullut enää uusia asioita. Haastattelut ajoittuvat toukokuun 2017 ja joulukuun 2018 väliselle ajalle.
Keskeisinä tuloksina tässä opinnäytetyössä voidaan pitää asiakaspalvelun tärkeyden, sairaalaympäristön tuntemisen, perusoikeuksien hallinnan, viranomaisyhteistyön hallinnan sekä raportoinnin ja kirjaamisen taitojen osaamista työelämään mentäessä. Nämä asiat tulisi opetussuunnitelman mukaista opetusta järjestettäessä lisätä opetukseen tai painottaa erityisesti opetuksessa.