Myyjän kehittyminen myyntivalmennusprosessin aikana
Nikkinen, Samu (2019)
Nikkinen, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727299
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella omaa kehittymistä myyjänä vakuutusyhtiössä ja kehittää samalla yrityksen myyntivalmennusprosessia. Työ toteutettiin kymmenen viikon ajanjakson aikana raportoimalla päivittäisestä tekemisestä sekä analysoimalla tarkemmin valittuja kehityskohteita viikoittain. Päiväkirjaa pidettiin viikoilta 38-48.
Kaikki kymmenen viikkoanalyysiä liittyi myyntiin tai muihin työni kehittämiskohteisiin. Keskityin viikkoanalyyseissä aloittamiseen, tarvekartoitukseen, SPIN-tekniikkaan, EASI-kartoitukseen, DISC-malliin, digitalisoitumiseen, klousaamiseen sekä yleisesti lisämyyntiin.
Kehityskohteiden analysoimisessa käytettiin apuna myyntikirjallisuutta sekä muuta teoriaa. Päiväkirjan tekeminen kulki samassa tahdissa työpaikan myyntivalmennusprosessin kanssa.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena huomattiin, että myyjän myynti kasvoi koko prosessin ajan, niin tuotemäärien kuin eurojenkin osalta. Myös myyntiteoria otettiin tueksi oman tekemisen analysointia ja kehittämistä varten. Toimeksiantajayritys sai hyvää palautetta sekä kehitysehdotuksia omaan myyntivalmennusprosessiin liittyen. Myyntivalmennuksen aikatauluttamista sekä valmennustyyliä muutettiin opinnäytetyöstä saatujen parannusehdotusten perusteella.
Kaikki kymmenen viikkoanalyysiä liittyi myyntiin tai muihin työni kehittämiskohteisiin. Keskityin viikkoanalyyseissä aloittamiseen, tarvekartoitukseen, SPIN-tekniikkaan, EASI-kartoitukseen, DISC-malliin, digitalisoitumiseen, klousaamiseen sekä yleisesti lisämyyntiin.
Kehityskohteiden analysoimisessa käytettiin apuna myyntikirjallisuutta sekä muuta teoriaa. Päiväkirjan tekeminen kulki samassa tahdissa työpaikan myyntivalmennusprosessin kanssa.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena huomattiin, että myyjän myynti kasvoi koko prosessin ajan, niin tuotemäärien kuin eurojenkin osalta. Myös myyntiteoria otettiin tueksi oman tekemisen analysointia ja kehittämistä varten. Toimeksiantajayritys sai hyvää palautetta sekä kehitysehdotuksia omaan myyntivalmennusprosessiin liittyen. Myyntivalmennuksen aikatauluttamista sekä valmennustyyliä muutettiin opinnäytetyöstä saatujen parannusehdotusten perusteella.