Hävikin hallinta logistiikkakeskuksessa
Asula, Lotta (2019)
Asula, Lotta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827359
Tiivistelmä
Hävikki on globaali ongelma, jolla on ilmastollisesti ja taloudellisesti negatiivinen vaikutus. Opinnäytetyön kohdeyritys oli Uudellamaalla päivittäistavaratukkukauppaa harjoittavan yrityksen logistiikkakeskus. Tutkimuksen taustalla oli logistiikkakeskuksen uusimisen myötä käyttöön otetut uudet toimintamallit, joita ei vielä ole pystytty hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää mistä kohdeyrityksen logistiikkakeskuksen hävikki johtuu, mitkä ovat ongelmakohdat, kuinka hävikki vaikuttaa kannattavuuteen, selvittää optimaalinen kierto tuotteen päätymisestä varastosta asiakkaalle ja miten hävikkiä voisi hyödyntää. Opinnäytetyön kehittämisongelmana oli liiketoiminnasta syntyvän hävikin pienentäminen.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkastellaan tilaus- ja toimitusketjuja ja hävikkiä eri näkökulmista. Lisäksi kuvataan hävikkiä käsitteenä ja sen ympäristövaikutusta sekä yrityksen kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä käytetiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista kehittämismenetelmää. Kvalitatiivisessa osuudessa selvitettiin haastatteluiden avulla hävikin nykytilaa, tavoitetilaa ja hävikinhallintaan liittyviä operatiivisia toimintoja. Toisena kvalitatiivisena kehitysmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Kvantitatiivista kehittämismenetelmää hyödynnettiin tutkimalla yrityksen sisäisiä hävikkiraportteja.
Hävikin hallinta on todella tärkeä osa kohdeyrityksen logistisessa toiminnassa. Vastuullisuus-näkökulman lisäksi sillä on suuri merkitys yrityksen kannattavuuteen. Hävikin hallinnan parantamiseen on olemassa useitakin eri mahdollisuuksia, joita kohdeyritys voi hyödyntää. Hävikkitiedon seurantaa tulisi parantaa ja hyödyntää paremmin ja tietoisuuden lisäämistä hävikkiin johtavista syistä tulisi kasvattaa. Tilaus-toimitusketjua kannattaa parantaa eri toimintojen osalta.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkastellaan tilaus- ja toimitusketjuja ja hävikkiä eri näkökulmista. Lisäksi kuvataan hävikkiä käsitteenä ja sen ympäristövaikutusta sekä yrityksen kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä käytetiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista kehittämismenetelmää. Kvalitatiivisessa osuudessa selvitettiin haastatteluiden avulla hävikin nykytilaa, tavoitetilaa ja hävikinhallintaan liittyviä operatiivisia toimintoja. Toisena kvalitatiivisena kehitysmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta. Kvantitatiivista kehittämismenetelmää hyödynnettiin tutkimalla yrityksen sisäisiä hävikkiraportteja.
Hävikin hallinta on todella tärkeä osa kohdeyrityksen logistisessa toiminnassa. Vastuullisuus-näkökulman lisäksi sillä on suuri merkitys yrityksen kannattavuuteen. Hävikin hallinnan parantamiseen on olemassa useitakin eri mahdollisuuksia, joita kohdeyritys voi hyödyntää. Hävikkitiedon seurantaa tulisi parantaa ja hyödyntää paremmin ja tietoisuuden lisäämistä hävikkiin johtavista syistä tulisi kasvattaa. Tilaus-toimitusketjua kannattaa parantaa eri toimintojen osalta.