KEHITYSKESKUSTELUT SUORITUKSEN JOHTAMISEN TYÖKALUNA
Janhonen, Mikko (2019)
Janhonen, Mikko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627031
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehityskeskustelujen nykytilanne eräässä Kaupan alan yrityksessä henkilöstö sekä esimies -näkökulmasta sekä kartoittaa keskusteluiden kehittämisalueet. Työn tietoperusta muodostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka käsittelivät suorituksen johtamista sekä kehityskeskusteluja.
Kehityskeskustelu on tärkeä suorituksen johtamisen väline. Kehityskeskustelut ovat esimiesten ja alaisten välisiä luottamuksellisia keskusteluja, joissa tarkoituksena on käydä läpi työntekijän osaamista sekä arvioida suoriutumista kuluneen jakson aikana. Yksi keskustelujen tavoitteesta on jalkauttaa strategiaa organisaation suorittavalle joukolle. Kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline esimiehelle yrityksen strategian, arvojen ja toimintasuunnitelman jalkauttamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta ja se suoritettiin kesällä 2019. Kehittämistutkimus oli kaksiosainen, yksi kyselytutkimus Yritys X:n koko henkilöstölle sekä toinen erillinen Yritys X:n myymälähenkilöstön esimiehille suunnattu kyselytutkimus.
Tulokset osoittavat, että nykytilanne Yritys X:ssä on hyvä, mutta kehittämistutkimuksen avulla löydettiin sekä menetelmän kehittämiseen ja järjestelmäpuoleen liittyviä kehityskohteita. Tutkimuksessa löydettiin myös merkittävä riippuvuusyhteys vastaajissa, kun kehityskeskustelussa ilmapiiri oli hyvä ja avoin, sillä oli yhteys kehittävämpään keskusteluun. Kun henkilö koko keskustelun kehittävänä hän koki saavansa siitä myös enemmän motivaatiota. Edellä mainittujen lisäksi löydettiin yhteys, kun henkilö sai keskustelusta uusia ajatuksia oman osaamisensa kehittämiseen, sillä oli kehittävä vaikutus myös vastaajan motivaatioon.
Kehityskeskustelu on tärkeä suorituksen johtamisen väline. Kehityskeskustelut ovat esimiesten ja alaisten välisiä luottamuksellisia keskusteluja, joissa tarkoituksena on käydä läpi työntekijän osaamista sekä arvioida suoriutumista kuluneen jakson aikana. Yksi keskustelujen tavoitteesta on jalkauttaa strategiaa organisaation suorittavalle joukolle. Kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline esimiehelle yrityksen strategian, arvojen ja toimintasuunnitelman jalkauttamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta ja se suoritettiin kesällä 2019. Kehittämistutkimus oli kaksiosainen, yksi kyselytutkimus Yritys X:n koko henkilöstölle sekä toinen erillinen Yritys X:n myymälähenkilöstön esimiehille suunnattu kyselytutkimus.
Tulokset osoittavat, että nykytilanne Yritys X:ssä on hyvä, mutta kehittämistutkimuksen avulla löydettiin sekä menetelmän kehittämiseen ja järjestelmäpuoleen liittyviä kehityskohteita. Tutkimuksessa löydettiin myös merkittävä riippuvuusyhteys vastaajissa, kun kehityskeskustelussa ilmapiiri oli hyvä ja avoin, sillä oli yhteys kehittävämpään keskusteluun. Kun henkilö koko keskustelun kehittävänä hän koki saavansa siitä myös enemmän motivaatiota. Edellä mainittujen lisäksi löydettiin yhteys, kun henkilö sai keskustelusta uusia ajatuksia oman osaamisensa kehittämiseen, sillä oli kehittävä vaikutus myös vastaajan motivaatioon.