Kohdemarkkinatutkimus verkkokaupan kansainvälistymishankkeelle
Kuhmonen, Mikko (2019)
Kuhmonen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä työpöytätutkimus Viron verkkokauppa markkinoista. Kohdeyritykseksi valikoitui urheilu- ja vapaa-ajankaupan alalla toimiva Sultrade, Espoon Leppävaarasta. Valintaan vaikutti tekijän yhteydet yritykseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nykypäivän verkkokauppaa ja sen tuomia muutoksia, sekä perehdyttiin kansainvälisen verkkokaupan vaatimuksiin. Teoriaosuuden luku kohdemarkkinastrategian vaiheista auttoi tekijää ymmärtämään ja sisäistämään huomioon otettavat seikat yrityksen laajentaessa kokonaan uudelle markkina-alueelle. Työn teoriaosuus antoi lähtökohdat ja pohjan työpöytätutkimuksen toteuttamiselle.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu useasta kirja- ja verkkolähteistä. Kirjalähteet koostuvat suomenkielisestä kirjallisuudesta. Verkkolähteet koostuvat muun muassa suomenkielisistä ja englanninkielisistä eri organisaatioiden laatimista raporteista. Työssä pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti eri lähteitä.
Sultrade sai työn valmistuttua markkinatutkimuksen Viron verkkokaupan nykytilanteesta ja sen tulevaisuuden näkymistä. Opinnäytetyön tekijän kannalta ihannetilanne on se, että yritys pystyy käyttämään tutkimuksessa löydettyä tietoa apuna kansainvälisen verkkokauppahankkeen eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nykypäivän verkkokauppaa ja sen tuomia muutoksia, sekä perehdyttiin kansainvälisen verkkokaupan vaatimuksiin. Teoriaosuuden luku kohdemarkkinastrategian vaiheista auttoi tekijää ymmärtämään ja sisäistämään huomioon otettavat seikat yrityksen laajentaessa kokonaan uudelle markkina-alueelle. Työn teoriaosuus antoi lähtökohdat ja pohjan työpöytätutkimuksen toteuttamiselle.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu useasta kirja- ja verkkolähteistä. Kirjalähteet koostuvat suomenkielisestä kirjallisuudesta. Verkkolähteet koostuvat muun muassa suomenkielisistä ja englanninkielisistä eri organisaatioiden laatimista raporteista. Työssä pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti eri lähteitä.
Sultrade sai työn valmistuttua markkinatutkimuksen Viron verkkokaupan nykytilanteesta ja sen tulevaisuuden näkymistä. Opinnäytetyön tekijän kannalta ihannetilanne on se, että yritys pystyy käyttämään tutkimuksessa löydettyä tietoa apuna kansainvälisen verkkokauppahankkeen eteenpäin viemiseksi.