Digitaalinen toimipisteopas perehdytyksen välineenä. Case: kirjakahvila
Araneva, Emilia (2019)
Araneva, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuonna 2019 avautunut kirjakahvila. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa yhteistyössä kirjakahvilan työntekijöiden kanssa digitaalinen toimipisteopas, jota toimeksiantaja voi tulevaisuudessa hyödyntää perehdytyksen välineenä. Toimipisteoppaan tarkoituksena on auttaa ja tukea nykyisiä sekä uusia työntekijöitä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu esimiestyöstä, perehdytyksestä, perehdytysprosessista sekä perehdytyksen keinoista. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksessa käytettävien menetelmien kuvaukset ja analysointiprosessin.
Opinnäytetyössä tutkittiin juuri avatun kirjakahvilan perehdytyksen nykytilaa havainnoinnilla, haastatteluilla ja benchmarkingia hyödyntäen. Opinnäytetyössä kuvataan toimipisteoppaan suunnitteluprosessia, toteutusta sekä lopullisen oppaan arviointia. Opinnäytetyö sisältää teoriapohjan, menetelmien käytön, analysoinnin sekä arvioinnin. Lopullinen toimipisteopas luovutettiin toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön ja sen sisältö on salattu.
Kehittämistyön valmiina tuotoksena syntyi digitaalinen toimipisteopas, joka julkaistiin syksyllä 2019 digitaalisessa alustassa Evernotessa. Opinnäytetyön liitteenä löytyy toimipisteoppaan sisällysluettelo, joka pitää sisällään yrityksen esittelyn, vuorojen tehtävät, tuotteet, hinnaston, kassan toiminnot, tilityksen, esmikon toiminnot ja omavalvonta- taulukon. Toimipisteoppaassa on toimeksiantajayrityksen esimiehelle suunnattu kappale, jossa käsitellään perehdytyksen hyötyjä, keinoja ja merkitystä. Valmiin toimipisteoppaan toimeksiantaja otti välittömästi käyttöön ja työntekijät kertoivat, että olivat tyytyväisiä sen sisältöön ja rakenteeseen. Digitaalinen alusta mahdollistaa myös toimipisteoppaan jatkuvan kehityksen ja päivittämisen.
Opinnäytetyössä tutkittiin juuri avatun kirjakahvilan perehdytyksen nykytilaa havainnoinnilla, haastatteluilla ja benchmarkingia hyödyntäen. Opinnäytetyössä kuvataan toimipisteoppaan suunnitteluprosessia, toteutusta sekä lopullisen oppaan arviointia. Opinnäytetyö sisältää teoriapohjan, menetelmien käytön, analysoinnin sekä arvioinnin. Lopullinen toimipisteopas luovutettiin toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön ja sen sisältö on salattu.
Kehittämistyön valmiina tuotoksena syntyi digitaalinen toimipisteopas, joka julkaistiin syksyllä 2019 digitaalisessa alustassa Evernotessa. Opinnäytetyön liitteenä löytyy toimipisteoppaan sisällysluettelo, joka pitää sisällään yrityksen esittelyn, vuorojen tehtävät, tuotteet, hinnaston, kassan toiminnot, tilityksen, esmikon toiminnot ja omavalvonta- taulukon. Toimipisteoppaassa on toimeksiantajayrityksen esimiehelle suunnattu kappale, jossa käsitellään perehdytyksen hyötyjä, keinoja ja merkitystä. Valmiin toimipisteoppaan toimeksiantaja otti välittömästi käyttöön ja työntekijät kertoivat, että olivat tyytyväisiä sen sisältöön ja rakenteeseen. Digitaalinen alusta mahdollistaa myös toimipisteoppaan jatkuvan kehityksen ja päivittämisen.