Yrityksen ideointiprosessin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen
Niskanen, Mikko (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Niskanen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeorganisaation palveluiden ideointiprosessia yhteistyössä henkilökunnan kanssa. IT-alan organisaation lähtötilanne on tavanomainen useille suomalaisille yrityksille: asiakkailta sekä omalta henkilökunnalta saadaan paljon uusia ideoita, mutta toimivien prosessien puuttuessa ne jonoutuvat erilaisille listoille ja ideoiden esittäjien näkökulmasta katoavat mustaan laatikkoon. Tarkoituksena on selvittää ideoinnin ongelmien syitä ja kehittää toimiva konsepti ideoiden prosessointiin.
Tietoperustan teemoina toimivat palveluiden tuotteistamisen elementit sekä palveluiden kehittämiseen liittyvä innovointi ja ideointi. Palveluiden tuotteistamisen elementtien avulla luodaan pohja palveluiden ideoinnin mallille käsitellen tuotteistamisen koko elinkaarta. Ideointia ja innovointia tarkastellaan käytännön kannalta eri mallien avulla.
Kehittämistyössä sovellettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun prosessina käytettiin Ideon 3i-menetelmää (Brown 2009, 16) sen ketteryyden ja kohdeorganisaation toimialalle ominaisten käytäntöjen vuoksi. Tiedonkeruu toteutettiin kyselyllä, joka perustui tietoperustan palveluiden tuotteistamisen elementteihin, sekä kyselyn tuloksiin perustuvilla teemahaastatteluilla. Ideoinnin tuloksena tuotettiin toimiva ideoinnin prosessin konsepti. Konsepti korjaa ideoinnin prosessin ongelmien tunnistetut syyt, läpinäkyvyyden puutteen, ideoiden rakenteellisen esittämisen puutteen ja niistä johtuvat vaikeudet asiakkaiden kuulemisessa. Konseptin avulla uusien kehitysideoiden hallinta muuttuu rakenteelliseksi ja yritys pystyy hallinnan avulla määrittämään, mihin suuntaan yrityksen toimintaa halutaan kehittää. Konsepti muuttaa yrityksen toiminnan asiakaskeskeiseksi, sekä sisäisesti läpinäkyväksi mahdollistaen uusien ideoiden tehokkaamman kehittämisen ja kommunikaation kaikkien osapuolien kesken. Konseptin avulla yritys voi muuttaa omaa toimintakulttuuriaan avoimempaan suuntaan ja siten osallistuttaa koko henkilökunnan ideointiprosessiin.
Konseptin tuottamiseen käytetyt palvelumuotoilun menetelmät sopivat sellaisenaan vaihteleviin ympäristöihin. Ne sopivat erityisen hyvin projekteihin, jotka ovat epävarmoja tai joissa siedetään epävarmuutta lopputuloksen muodosta. Varsinkin ohjelmistokehityksen yrityksissä, joissa ketteriä menetelmiä on käytössä, palvelumuotoilun menetelmiä on helppo omaksua. Käytetyn 3i-mallin (Brown 2009) sosiaalinen lähestymistapa sopii hyvin käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ja kehittämiseen. The aim of this thesis is to develop an ideation process for new services of the target company with the help of the staff. The current situation of the target IT company is very common: the staff and the customers provide myriads of new ideas for developing service offerings, but due to the lack of fully functional processes, the ideas are piled up in different kind of queues and from the perspective of customers the ideas are put into a black box. The purpose is to find out the causes of the problems in ideation processes and to develop a valid concept for processing new ideas.
The themes in the theory part are the elements of productization of services and innovation and ideation in relation to new service development. The elements of productization of services serve as a starting point for creating a model of ideation of services, through the whole lifecycle of productization. Ideation and innovation are studied from a practical viewpoint using different models.
The thesis work was carried out using the methods of Service Design. The Service Design model used was Ideo’s 3i method (Brown 2009, 16) due to its agility and the development practices used in the target company. The material was collected by using an online-survey, which was based on the elements of productization of services found in the theory, and by conducting theme interviews based on the results of the survey. An ideation phase then provided a valid concept for an ideation process. The concept fixes the problems found in the existing process, the lack of transparency, the lack of a structured model for presenting new ideas and the problems with listening to customers stemming from the previous problems. By deploying the concept, management of new ideas will become structured and the company can set its course in a controlled manner in delivering new services into the markets. The concept will change the perspective of the target company to be more customer-centric and create more transparency internally, which in turn makes developing new ideas and communication more robust. By implementing the concept, the target company can also change its organizational culture to be more open and thus engage everyone in the ideation process.
The methods of Service Design are suitable for different environments by default. They are usable in projects, which are uncertain or have a level of uncertainty of the outcome. The methods are easy to adopt, especially in companies doing software development and already using agile methods. The social aspect of the 3i-model (Brown 2009) used during the work was well-suited for user-centric planning and development.
Tietoperustan teemoina toimivat palveluiden tuotteistamisen elementit sekä palveluiden kehittämiseen liittyvä innovointi ja ideointi. Palveluiden tuotteistamisen elementtien avulla luodaan pohja palveluiden ideoinnin mallille käsitellen tuotteistamisen koko elinkaarta. Ideointia ja innovointia tarkastellaan käytännön kannalta eri mallien avulla.
Kehittämistyössä sovellettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun prosessina käytettiin Ideon 3i-menetelmää (Brown 2009, 16) sen ketteryyden ja kohdeorganisaation toimialalle ominaisten käytäntöjen vuoksi. Tiedonkeruu toteutettiin kyselyllä, joka perustui tietoperustan palveluiden tuotteistamisen elementteihin, sekä kyselyn tuloksiin perustuvilla teemahaastatteluilla. Ideoinnin tuloksena tuotettiin toimiva ideoinnin prosessin konsepti. Konsepti korjaa ideoinnin prosessin ongelmien tunnistetut syyt, läpinäkyvyyden puutteen, ideoiden rakenteellisen esittämisen puutteen ja niistä johtuvat vaikeudet asiakkaiden kuulemisessa. Konseptin avulla uusien kehitysideoiden hallinta muuttuu rakenteelliseksi ja yritys pystyy hallinnan avulla määrittämään, mihin suuntaan yrityksen toimintaa halutaan kehittää. Konsepti muuttaa yrityksen toiminnan asiakaskeskeiseksi, sekä sisäisesti läpinäkyväksi mahdollistaen uusien ideoiden tehokkaamman kehittämisen ja kommunikaation kaikkien osapuolien kesken. Konseptin avulla yritys voi muuttaa omaa toimintakulttuuriaan avoimempaan suuntaan ja siten osallistuttaa koko henkilökunnan ideointiprosessiin.
Konseptin tuottamiseen käytetyt palvelumuotoilun menetelmät sopivat sellaisenaan vaihteleviin ympäristöihin. Ne sopivat erityisen hyvin projekteihin, jotka ovat epävarmoja tai joissa siedetään epävarmuutta lopputuloksen muodosta. Varsinkin ohjelmistokehityksen yrityksissä, joissa ketteriä menetelmiä on käytössä, palvelumuotoilun menetelmiä on helppo omaksua. Käytetyn 3i-mallin (Brown 2009) sosiaalinen lähestymistapa sopii hyvin käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ja kehittämiseen.
The themes in the theory part are the elements of productization of services and innovation and ideation in relation to new service development. The elements of productization of services serve as a starting point for creating a model of ideation of services, through the whole lifecycle of productization. Ideation and innovation are studied from a practical viewpoint using different models.
The thesis work was carried out using the methods of Service Design. The Service Design model used was Ideo’s 3i method (Brown 2009, 16) due to its agility and the development practices used in the target company. The material was collected by using an online-survey, which was based on the elements of productization of services found in the theory, and by conducting theme interviews based on the results of the survey. An ideation phase then provided a valid concept for an ideation process. The concept fixes the problems found in the existing process, the lack of transparency, the lack of a structured model for presenting new ideas and the problems with listening to customers stemming from the previous problems. By deploying the concept, management of new ideas will become structured and the company can set its course in a controlled manner in delivering new services into the markets. The concept will change the perspective of the target company to be more customer-centric and create more transparency internally, which in turn makes developing new ideas and communication more robust. By implementing the concept, the target company can also change its organizational culture to be more open and thus engage everyone in the ideation process.
The methods of Service Design are suitable for different environments by default. They are usable in projects, which are uncertain or have a level of uncertainty of the outcome. The methods are easy to adopt, especially in companies doing software development and already using agile methods. The social aspect of the 3i-model (Brown 2009) used during the work was well-suited for user-centric planning and development.